Materiaalit

Metkan materiaalit tarjoavat konkreettisia vinkkejä käytännön mediakasvatustyöhön. Kehitämme säännöllisesti uusia materiaaleja tukeaksemme kasvattajien toimintaa muuttuvassa mediakulttuurissa. Asiantuntija-artikkelimme tarkastelevat mediakasvatuksen aiheita toiminnallisen mediakasvatuksen kehyksessä, osallisuutta, luovia prosesseja ja kulttuurista monimuotoisuutta unohtamatta. Inspiroidu kanssamme mediasta, testaa vahvuutesi mediakasvattajana ja räätälöi itsellesi henkilökohtainen mediakasvatuksen oppimispolku. Löydät omaan työhösi sopivat mediakasvatusmateriaalit hakukoneemme avulla. Etsi ja kokeile rohkeasti!

Hae materiaaleja

Hakutulos

ElokuvaJournalismiSosiaalinen mediaTeknologia
Tuntisuunnitelma
10–12-vuotiaat13–15-vuotiaatYli 16-vuotiaat
AjatteluKulttuurinen osaaminenMonilukutaitoOsallistuminenTieto- ja viestintäteknologia
Äidinkieli ja kirjallisuusHistoriaKuvataideTietotekniikkaYhteiskuntaoppi
AikakauslehtiÄlypuhelimetAskarteluvälineetInternetKameraTabletTietokoneValikoima lehtiä

Tuntisuunnitelma

Mediataitoviikko 2021: Etäopiskelumateriaalit

Mainonnan lukutaito Mainonnan lukutaito -tehtäväkokonaisuus valottaa lapsille mainosmaailman logiikkaa. Tehtäväkokonaisuudessa pohditaan mitä mainonta oikeastaan on…

ElokuvaTeknologia
Opetusvideo
10–12-vuotiaat13–15-vuotiaat7–9-vuotiaatYli 16-vuotiaat
MonilukutaitoOsallistuminenTieto- ja viestintäteknologia
Äidinkieli ja kirjallisuusBiologia ja maantietoElämänkatsomustieto ja uskontoHistoriaKäsityöKemia ja fysiikkaKotitalousKuvataideLiikuntaMatematiikkaMusiikkiOppilaanohjausTerveystietoTietotekniikkaYhteiskuntaoppi
KameraTabletVideokamera

Opetusvideo

Animaation tekeminen Stop Motion Studiolla

Animaation avulla on mielekästä havainnollistaa asioita ja luoda uusia tapoja rikastuttaa oppisisältöjä.

ElokuvaPelitTeknologia
Tuntisuunnitelma
10–12-vuotiaat
AjatteluKulttuurinen osaaminenMonilukutaitoTieto- ja viestintäteknologia
Äidinkieli ja kirjallisuusKuvataideTietotekniikka
KameraTabletTietokoneVideokamera

Tuntisuunnitelma

Voiko kirja olla kuin peli?

Tarinamuotoista kulttuuria kulutetaan jatkuvasti enemmän monialustaisesti. Samat tarinat löytävät siis tiensä kirjoista esimerkiksi elokuviin, digitaalisiin peleihin, lautapeleihin, musiikkiin ja sosiaalisen median sisältöihin. Tässä työpajassa alakoulun vanhimmat oppilaat pääsevät tutkimaan kirjojen ja digitaalisten pelien yhteyksiä pelillistämisen keinoin.