Tämä tuntisuunnitelma sisältää ohjeet Mediametkan Mediasiltoja rakentamassa-hankeen aikana suunniteltuun ja toteutettuun kirja vs. elokuva-työpajaan. Hankkeessa työpaja järjestettiin ylisukupolvisesti nuorille ja iäkkäille, mutta sen voi järjestää myös muille ikäryhmille.
Työpaja
Kirja vs. elokuva-työpajassa perehdytään erilaisiin kerronnan keinoihin kirjallisuudessa sekä elokuvassa. Pajassa vertaillaan kirjan ja elokuvan keinoja välittää tietoa lukijalle ja katsojalle. Paja soveltuu kaikenikäisille elokuvista ja kirjallisuudesta kiinnostuneille.
Ikäryhmä: Kaikenikäiset
Kesto: Kolme pajakertaa. Elokuvan katseluun varatun pajakerran pituus vaihtelee elokuvan pituuden mukaan. Työpajan voi pitää myös yhden 3-4 tunnin pajakerran mittaisena, mikäli kirja johon pohjautuvaa elokuvaa katsotaan on osallistujille tuttu.
Välineet: Luettava kirja jokaiselle osallistujalle. Kirjaan perustuva elokuva. Tila ja välineet elokuvan katseluun. Videotykki, televisio ja tietokone/DVD-soitin.
Tavoite: Kirja vs. elokuva-pajassa on tarkoitus tarkastella erilaisia kerronnan keinoja kirjan ja siihen perustuvan elokuvan välillä. Erilaisen kerronan ja informaationvälityksen keinot tulevat selkeämmiksi ja tutummiksi.
Työpajan kulku
Ensimmäisellä kerralla perehdytään kirjan ja elokuvan kerronnan eroavaisuuksiin, sekä valitaan ja kirja ja elokuva, joihin pajassa perehdytään. On hyvä valita etukäteen lyhyitä kirjoja ja alle 2 tuntia kestäviä elokuvia. Näin kirjat ehtii lukea, ja elokuvan katsoa työpajan aikana. Voit myös valita kirjan joka on jo kaikille tuttu.
Toinen tapaaminen käytetään elokuvan katseluun. Elokuvasta voi tällä kerralla myös keskustella, jos aikaa jää.
Kolmannella tapaamiskerralla perehdytään kunnolla kirjan ja elokuvan eroavaisuuksiin. Keskustellaan myös katsojien omista ajatuksista ja tunnelmista. Kirjasta ja elokuvasta voi valita tietyn kohdan ja tarkastella kumpaakin lähemmin. Pajan ohjaajan on myös hyvä listata elokuvan ja kirjan eroavaisuuksia tarkastelua varten. Esimerkiksi muutokset hahmoissa, tapahtumissa yms.
Ohjeita pajan vetäjälle
Pajan ohjaajan on hyvä perehtyä erilaisiin kerronnan tapoihin sekä elokuvassa että kirjallisuudessa:
Kirjassa sen kirjoittajalla on rajattomasti mahdollisuuksia luoda maailmoja ja hahmoja oman mielikuvituksensa ja tietämyksensä mukaan. Kirjassa eleiden, ajatusten ja ympäristöjen kuvailu on tärkeää, jotta lukijalle välittyy riittävästi informaatiota.
Elokuvassa kirjoissa kerrotuista tarinoista luodaan elävää kuvaa sille asetetuin ehdoin. Elokuvan pituus on yksi ehto, joka määrää mitä kaikkea kirjasta voidaan elokuvaan sisällyttää.
Elokuvassa tarina kerrotaan:
Kuvin. Erilaiset kuvat hahmoista ja paikoista luovat omanlaisiaan vaikutelmia.
Näyttelijäntyöllisesti. Uskottava näyttelijäntyö on avainasemassa, jotta katsojat viihtyvät.
Äänin ja musiikillisesti. Äänellä voidaan kertoa asioita joita ei näytetä. Musiikki luo tunnelmaa.
Valaisun ja lavastuksen avulla. Valo luo tunnelmaa ja näyttää asioita. Kuvauspaikat ja lavastus mukailevat kirjan tapahtumia.
Kenelle paja soveltuu
Kirja vs. elokuva-työpaja sopii järjestettäväksi kaikenikäisille kirjallisuudesta ja elokuvista kiinnostuneille.
Aineistot
Mediametka ry Kirja vs. elokuva luentodiat
Avainsanat
Katso myös
Satuhetki
Satuzoom lapsenlapsen kanssa
Tekijät: Mediametka. Tehtävä perustuu Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen eläkeläisosallistujan Pentti Palomäen korona-aikana toteuttamaan sadunkerrontazoomiin. Jos olet…
Tuntisuunnitelma
Elämänkaarivideo tutoriaalin avulla: tehtävä kirjastoille
Tekijät: Mervi Maatela ja Mediametka Kohderyhmä: Tehtävä sopii iäkkäiden kanssa työskenteleville ammattilaisille, esim. kirjastotyöntekijöille. Työpajan…
Pohdintatehtävä
Reflektiotehtävä: Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa
Tekijä: Mirja Pouke ja Mediametka Koska moninaisuuden käsitteeseen liittyy eri tekijöitä, ovat myös moninaiset kohtaamismahdollisuudet…
Artikkeli
Iäkkäiden luovuus ja mediataidot
Mari Maasilta Vanhempien ikäpolvien media- ja digitaidot poikkeavat monin tavoin nuoremmista. Yleisen käsityksen mukaan ikäihmiset…
Artikkeli
Ylisukupolviset kohtaamiset mediakasvatuksessa
Mari Maasilta Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-24 toteuttaman Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli opettaa…
Artikkeli
Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa
Mirja Pouke Nuoret opettivat ikäihmisille mediataitoja Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisessä Ylisukupolvinen luovuus –hankkeessa. Luova…
Pohdintatehtävä
Tykkäätkö vaikuttajasta?
Pohdi ja keskustele esim. ystäviesi kanssa, millä tavoin vaikuttajat mainostavat tuotteita ja palveluita julkaisuissaan, videoissaan…
Tuntisuunnitelma
Mitä on mainoslukutaito?
Mitä on mainoslukutaito? -sisältö on tuotettu yhteistyössä Luontoliiton Älä osta mitään -päivän kanssa. Työpajan voi toteuttaa kouluikäisten kanssa.
Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tutkimustuloksia
Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-2024 toteuttaman, Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli luoda yhteisiä ylisukupolvisia…
Lisätietoa hankkeesta
Hankkeen taustaa Kysyntää erityisesti ikäihmisten viestinnällisiin työpajoihin (esimerkiksi erilaiset mediataidot mediakuvaston tulkinnasta moninaisen mediasisällön itsenäiseen…