Sosiaalinen mediaTeknologiaVideoÄäni
Tuntisuunnitelma
Kasvattajat
Kulttuurinen osaaminenTieto- ja viestintäteknologiaOsallistuminen
MikrofoniTabletTietokoneVideokameraÄlypuhelimet

Oman elämänsä tubettaja

Tubettaminen on ilmiö, joka mullisti lasten ja nuorten audiovisuaalisen mediakulttuurin vuoden 2005 jälkeen. Kukaan ei voi enää kiistää YouTube-videoiden merkitystä
lasten ja nuorten media-arjessa.

Erilaisessa mediakulttuurissa kasvaneiden aikuisten on välillä vaikea
ymmärtää, mikä lapsille ja nuorille tärkeiden tubettajien videoissa koukuttaa.
Ymmärrystä voi lisätä kokeilemalla oman YouTube-videon tekemistä.

Tämän lyhyen harjoituksen teet nopeasti:
Toimi näin:

  1. Valitse itsellesi tärkeä aihe. Mitä henkilökohtaisempi aihe on, sitä enemmän saat harjoituksesta irti. Harrastatko esimerkiksi koiria, pesäpalloa tai joogaa? Oletko
    intohimoinen kakkuleipuri, käsityöihminen tai suunnistaja?
  2. Käännä kännykkäkamera itseesi päin, paina reciä ja kerro, miksi
    valitsemasi aihe on sinulle tärkeä. Voit kuvata videon käsivaralla tekniikkaa sen kummemmin miettimättä. Katso kuvaamasi video. Tätä ensimmäistä omaa videotasi ei
    tarvitse julkaista eikä edes näyttää kenellekään muulle.
  3. Etsi YouTubesta samaa aihepiiriä käsitteleviä videoita. Hae videoita erilaisilla ja erikielisillä hakusanoilla. Miten löytämäsi videot eroavat omasta harjoitusvideostasi?

Harjoitus on julkaistu Mediametkaa! Osa 10 – Mediakasvatuksen parhaat käytännöt -kirjassa vuonna 2018. Kirjan on kustantanut PS-kustannus.

Avainsanat

TunnetaidotMediasuhdeOsallisuusYouTubeVideobloggausÄlypuhelinÄäni