Pohdi ja keskustele esim. ystäviesi kanssa, millä tavoin vaikuttajat mainostavat tuotteita ja palveluita julkaisuissaan, videoissaan ja blogeissaan. Miten he saavat sinut pitämään mainostamistaan tuotteista tai palveluista? Käykö julkaisusta ylipäätään selkeästi ilmi, että kyse on kaupallisesta yhteistyöstä? Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on ohjeistus yrityksille ja vaikuttajille, miten kuluttajasuojalain mukaan tulee vaikuttajamarkkinoinnissa tehdä näkyväksi kuluttajille kaupallinen yhteistyö.
Vaikuttajat haluavat, että sitoudumme heihin ja heidän julkaisuihinsa, jolloin käytämme mahdollisimman paljon aikaa julkaisun katsomiseen ja lukemiseen sekä reagoimme niihin tykkäyksillä, kommentoimalla ja jakamalla niitä eteenpäin. Jos pidämme vaikuttajan viestistä, on hyvä mahdollisuus, että haluamme tuotteen itsellemme tai haluamme seurata mainostettua brändiä. Vaikuttajat muiden mainostajien tapaan käyttävät monia erilaisia keinoja, jotta saavat meidät pitämään mainoksistaan. Vaikuttajamarkkinointiin sisältyy joskus kilpailuja, hauskoja vitsejä, söpöjä eläimiä ja musiikkia, jotta viesti synnyttää meissä miellyttäviä tunteita, kannustavia ajatuksia ja mahdollisesti myös muutoksen asenteessamme. Miellyttävän tunteen ja ajatuksen myötä teemme todennäköisemmin ostopäätöksen tuotteesta tai palvelusta ja lopulta itse oston.
Joskus vaikuttajamarkkinoinnilla yritetään saada tuntemaan itsemme, jopa onnelliseksi tai turvalliseksi, jotta alamme ajatella, että tuotemerkki ja sen omistaminen tekee meidät onnelliseksi tai olomme turvalliseksi.
Ovatko seuraavat termit sinulle jo tuttuja, jos eivät, ota niistä selvää tai lue artikkelimme Mainoslukutaito ultrapikamuodin haastajana – Tunnistatko, kun sinuun vaikutetaan?
lahjoitukset (give-aways)
pakettien avaaminen eli unboxaaminen (unboxing)
virtuaalinen tuotesijoittelu (virtual product placement)
mainonta kuvien ja meemien kautta (advertising through pictures and memes)
evästeet (cookies)
piilomainonta (stealth advertising)
tuotesijoittelu (product placement)
Voit myös etsiä tietoa jo seuraamastasi julkisuuden henkilöstä tai vaikuttajasta. Voit tutustua myös johonkin uuteen vaikuttajaan tai julkisuuden henkilöön esim. poliitikkoon, muusikkoon, näyttelijään, journalistiin tai urheilijaan.
- Kuka hän on ja miksi valitsit hänet?
- Mainostaako valitsemasi henkilö tuotteita tai palveluita vaikuttavuusviestinnän kautta?
- Mitä mainos- tai vaikuttajamarkkinoinnin keinoja vaikuttaja käyttää?
- Uskotko vaikuttajan sinulle kertomaan viestiin? Miksi?
- Tuleeko mieleesi esimerkkejä vaikuttajan mainitsemista tuotteista tai videoista, TV-ohjelmista, elokuvista tai kappaleista?
- Luuletko, että yritys on maksanut brändinsä esittelystä?
- Miksi?