Kohderyhmä: 5.–6. –luokkalaiset
Kesto: 2–3 x 45 min
Tavoitteet:
- Lapset oppivat lukemaan, tarkastelemaan ja tuottamaan erilaisia tekstejä sekä pohtimaan niiden yhteyksiä.
- Lapset oppivat tunnistamaan ja arvioimaan eri alustoille tuotettuja kertomuksia ja kertomisen tapoja.
- Lapset perehtyvät pelillisyyden perusteisiin.
- Lapset pääsevät kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja käyttämään tvt:tä tuotostensa dokumentoinnin välineenä.
Tarvikkeet:
- Kyniä, paperia, teippiä & valmiiksi tulostetut Kirjasta peliksi -monisteet
- Tablet-laitteet tai puhelimet, joilla voi kuvata videoita
- Videotykki ja tietokone tms., joiden kautta voi katsoa yhteisiä videoita
Opettajan taustamateriaalit:
- Artikkeli: Pelin kehitys – tulevaisuuden taito
- Diat: Pelillisyys lukemisen edistäjänä
- Piirrä ja kerro –videon tutorial
Ennakkotehtävä
Lukekaa yhdessä ääneen tai esimerkiksi pareittain jokin sama kirja, jota voitte hyödyntää tässä työpajassa. Tärkeää on, että voitte jakaantua pareihin tai pienryhmiin, jonka kaikki jäsenet ovat lukeneet saman kirjan.
Toiminta
Aloituskeskustelu (15 min)
Keskustelkaa aikuisen johdolla lukemisesta ja digitaalisesta pelaamisesta. Pohtikaa erityisesti vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia erilaisia tekstejä olette lukeneet viimeisen viikon aikana?
- Mitä kaikkea teksti voi tarkoittaa? Onko esimerkiksi elokuva teksti? Onko elokuvan katsominen lukemista?
- Minkälaisia digitaalisia pelejä olette pelanneet viimeisen viikon aikana? Mitä pelaamisessanne peleissä piti tehdä?
- Kertovatko pelit tarinoita? Minkälaisia tarinoita?
- Miten pelien tarinat eroavat kirjojen tarinoista?
Kirjasta peliksi (30 min)
Jakaantukaa pareihin tai pienryhmiin siten, että jokainen pari tai ryhmä on lukenut saman kirjan.
Keskustelkaa ensin parinne tai ryhmäläistenne kanssa lukukokemuksistanne ja muistelkaa hieman kirjan tapahtumia.
- Kuka oli kirjan päähenkilö? Keitä muita keskeisiä henkilöitä kirjassa esiintyi? Minkälaisia he olivat?
- Mitä kirjassa tapahtui?
- Minkälainen kirjan tunnelma oli?
- Mikä kirjassa oli kivointa? Mikä tylsintä?

Suunnitelkaa sitten lukemanne kirjan pohjalta oma digitaalinen peli. Hyödyntäkää suunnittelussa Kirjasta peliksi -monistetta (linkki) ja kirjatkaa kaikki pelinne tärkeät yksityiskohdat ylös paperille.
Piirrosvideo (45–90 min)
Katsokaa yhdessä piirrä ja kuvaa –videon tutorialvideo.
Työstäkää sitten pareittain tai pienryhmässä omat piirrosvideot, joissa esittelette suunnittelemanne digitaalisen pelin. Muistakaa miettiä etukäteen, miten kerrotte omasta pelistänne piirrosvideon avulla. Mitkä asiat kannattaa piirtää ja mitkä puhua videon ääniraidalle?
Katsokaa valmiit videot yhdessä ja keskustelkaa koko prosessista yhteisesti.
- Oliko oman pelin suunnittelu kirjan pohjalta helppoa vai vaikeaa? Miksi?
- Oletko joskus pelannut kirjan pohjalta suunniteltua videopeliä? Entä oletko nähnyt jonkin kirjan pohjalta tehdyn elokuvan tai tv-sarjan?
- Miksi kirjojen pohjalta tehdään esimerkiksi pelejä tai elokuvia?
- Miltä piirrosvideon tekeminen tuntui?
- Mikä oli koko työpajassa kivointa ja mikä tyhmintä?
- Mitä opit työpajan aikana?
Aineistot
Kirjasta peliksi -moniste Pelillisyys lukemisen edistäjänä -diat
Linkit
Pelillisyys lukemisen edistäjänä -diat (pdf) Pelin kehitys - tulevaisuuden taito? -artikkeli
Avainsanat
Katso myös
Opetusvideo
Animaation tekeminen Stop Motion Studiolla
Animaation avulla on mielekästä havainnollistaa asioita ja luoda uusia tapoja rikastuttaa oppisisältöjä.
Tuntisuunnitelma
Pelityöpaja
Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.
OIVALLUS-mediakasvatusseminaari 13.10.2022
Oivallus-mediakasvatusseminaari nostaa esiin mediakasvatuksen ajankohtaiset aiheet ja tarjoaa käytännön vinkkejä oman työn tueksi. Päivän aikana…
Monilukutaito omaksi
Johdanto monilukutaitoon Käsite “monilukutaito” on kolmiosainen sana, jonka jokaisella osalla on tärkeä tehtävänsä. ”Moni” viittaa…
Multilitteracitet till daghem
Inledning och inspiration till multilitteracitet Begreppet ”multilitteracitet” består av två delar som båda har sin…
Kroppskrumelurer
Animation bild för bild där man fotograferar en människas rörelser. Teman: Rörelse och rörliga bilder…
Opetusvideo
Tuumasta toimeen! -ohjevideot
Videosarjassa keskitytään käyttämään laitteita, joita kotoa todennäköisimmin jo löytyy (kännykkä/tabletti), ja videoeditointiohjelmistoista esitellään ilmaisia iOS-…
Tuntisuunnitelma
Etäopiskelumateriaalit
Mainonnan lukutaito Mainonnan lukutaito -tehtäväkokonaisuus valottaa lapsille mainosmaailman logiikkaa. Tehtäväkokonaisuudessa pohditaan mitä mainonta oikeastaan on…
Fota, illustrera, berätta!
Videoworkshop där man funderar över hurudana berättelser barnen hört och hur berättelserna ser ut i…
Tuntisuunnitelma
Kännykkäpäiväkirja
Kännykkäpäiväkirja on 10-12-vuotiaille tarkoitettu työpaja, jossa seurataan omaa kännykän käyttöä kahden päivän ajan. Seuranta-ajan pohjalta…
Ljud i omgivningen
I ljudworkshopen undersöker man ljud och lyssnar på dem. Man ställer in sinnena genom lyssnande,…
Mediasiltoja rakentamassa – Kulttuurisensitiivisen ylisukupolvisen mediakasvatuksen edistäminen
Työpajat ja teemakeskustelut:Hankkeen aikana toteutetaan matalankynnyksen työpajoja ja teemakeskustelutilaisuuksia, joissa tutkitaan eri-ikäisten median tulkinnan ja…
Tuntisuunnitelma
Pelittää!
Tässä tehtävässä tutustutaan erilaisiin peleihin, pohditaan pelimaailmoja ja tutustutaan ikärajoihin.