Kohderyhmä: 5-7 vuotiaat
Ryhmäkoko: enintään 10
Kesto: 30-45 minuuttia
Tavoite:
- Tutustutaan erilaisiin peleihin ja pelitapoihin sekä pohditaan, mikä pelaamisessa innostaa
- Tutustutaan pelien ikärajoihin
Välineet
- erilaisia pelejä ja pelilaitteita: lauta- ja korttipelejä, tablet, kännykkä, konsolipelien ohjaimia
Keskustellaan pelaamisesta
Ohjaaja kysyy, missä kaikkialla ja miten voi pelata pelejä. Pohditaan yhdessä erilaisia pelejä ja erilaisia tapoja pelata: tietokonepeli, kännykkäpeli, konsolipeli, lautapeli, korttipeli, peliautomaatti, pelaaminen yksin, kaksin, ryhmässä tai verkossa isossa joukossa. Ohjaaja konkretisoi luetteloa näyttämällä erilaisia pelivälineitä ja pelejä.
Ohjaaja esittelee myös erikoisvalmisteisia peliohjaimia osoittaakseen pelaamisen monimuotoisuutta, jos pelaaja ei esimerkiksi kykene liikuttamaan käsiään. Esimerkiksi QuadStick-sivustolta löytyy videoita, joissa esitellään suulla toimivaa ohjainta.
Luokitellaan erilaisia pelejä
Ohjaaja kyselee, millaisia pelejä lapset tuntevat ja pelaavat, ja kertoo, että eri pelit on tarkoitettu eri ikäisille. Mietitään yhdessä erilaisia pelejä: seikkailupeli, roolipeli, autopeli ja niin edelleen. Mietitään, minkä ikäisille ne on tarkoitettu.
Ohjaaja kertoo pelien ikärajoista ja näyttää peleistä ikärajamerkintöjä. Ikärajamerkinnät löytyvät PEGI-sivustolta. Ikärajoihin ja sisältösymboleihin kannattaa myös tutustua tuomalla paikalle lapsille tuttuja konsolipelejä ja tarkastelemalla niitä.
Mobiilipeleissä ei PEGI-luokituksia ole. Niistä voi keskustella, millaisia pelejä lapset pelaavat, ja mistä tietää, että peli on tarkoitettu lapsille? Mobiilipelit ovat yleensä myös ilmaisia. Niistä voi keskustella, miten pelit pyytävät rahaa, joutuvatko lapset välillä odottamaan ennen kuin voivat jatkaa pelaamista, ja pyytävätkö pelit välillä ostamaan timantteja tai power-upeja?
Millaisia pelikokemuksia sinulla on?
Keskustellaan yhdessä, mikä pelaamisessa on hauskaa, voiko siitä oppia jotakin ja onko pelaamisessa jokin asia pelottavaa. Mitä lempipelejä ja -hahmoja lapsilla on? Pelaavatko lapset yksin tai yhdessä kavereiden tai perheen kanssa? Millainen olo on pelatessa, entä sen jälkeen? Pelaavatko lapset illalla? Näkeekö joku peleistä unia? Millaisia? Miksi ei kannata pelata liikaa?
Huom. keskustelun ja pelin suunnittelun voi suorittaa pienryhmissä, jolloin oppilaat toimivat toistensa tukena. Pienryhmä on hyvä toteutusmuoto etenkin, jos oppilailla on haasteita itsenäisessä ideoinnissa ja ilmaisussa tai koko luokan kattavassa toiminnassa.
Suunnitellaan oma pelimaisema
Suunnitellaan peli itsenäisesti tai pienryhmissä, jossa lapset itse ovat sankareita. Tekstinkäsittelyohjelmaa, piirtämistä tai muita pelejä voi käyttää apuna. Apukysymyksinä voi esittää: Mikä olisi pelin paikka tai maisema? Mitä pelissä tapahtuisi? Mitä pelissä voisi tehdä tai miten siinä voisi liikkua? Onko pelissä muita hahmoja tai eläimiä?
Esitellään oma peli
Kerrotaan toisille itse suunnitellusta pelistä.
Tehtävä on julkaistu aikaisemmin teoksessa Mediametkaa 5 – Kirjasto kohtaa mediakulttuurin (2010). Tekstiä on päivittänyt Markus Kämäräinen vuonna 2022.
Avainsanat
Katso myös
Tuntisuunnitelma
Akun ilmeet
Tässä tehtävässä pohditaan tunteiden ilmaisua ja kehollisuutta Aku Ankka -sarjakuvan avulla.
Tuntisuunnitelma
Pala-animaatio
Pala-animaatio on kuin virtuaalinen paperinukkeleikki, jossa pahvista leikatut hahmot heräävät eloon ruudulla stop motion -animaatiossa.
Tuntisuunnitelma
Ääni lehden kuvalle
Tässä tehtävässä tutustutaan aikakauslehtien kuviin tai sarjakuvaan pohtimalla, miltä kuva kuulostaa?