Kohderyhmä: 7-12-vuotiaat
Kesto: 45 min
Tavoitteet:
- Herätellä lapsia pohtimaan omaa pelaamistaan ja jakaa kokemuksia sekä keskustella erilaisista tavoista pelata
- Keskustella mainoksista ja mainostamisesta, sekä tunnistaa että mainoksia on myös muualla kuin selkeissä mainospaikoissa
- Antaa lapsille mahdollisuus ja turvallinen tila oman media-arjen jakamiseen
Tarvikkeet:
Metkan Mediadialogia! -korttipakka.
Menetelmät:
- Keskustelu yhteisesti
- Väittämäjana
- Peukalolla tai eleillä kommentointi
- Pienryhmäkeskustelu
Valitse pakasta kortit:
- Millaisia pelejä pelaat?
- Pelien ikärajat ovat neuvoteltavissa
- Jos voisit tehdä oman pelin, millainen siitä tulisi?
- Keitä tubettajia tai striimaajia seuraat ja miksi juuri heitä?
- Kaikki mainokset on helppo tunnistaa
- Missä voi nähdä mainoksia?
- Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt?
Asetu janalle, peukuta tai elehdi
Väittämiä voi käsitellä esimerkiksi samaa – eri mieltä -janan avulla, jolla oppilaat liikkuvat tilassa valiten haluamansa kohdan väitteen kuullessaan. Rakenna jana tilaan maalirinteippiä apuna käyttäen.
Ryhmästä riippuen väittämiä voi käsitellä myös kokonaan tai osittain peukkuäänestyksellä tai eleillä, jolloin kaikki oppilaat pääsevät ilmaisemaan mielipiteensä, vaikkeivat kommentoisikaan. Peukkuäänestyksesssä peukutetaan joko ylös, alas tai sivuttain riippuen oppilaan mielipiteestä. Eleinä voi käyttää pään tai silmän nyökkäämistä ja pudistamista tai käden viittomista ylä- tai alaviistoon.
Lopuksi keskustelua korttien kuvista käydään muutaman hengen pienryhmissä. Jaa ryhmät janan avulla, sekoita eri mieltä olevat samaan ryhmään tai valitse sopivat ryhmät oppilaiden mukaan. Tärkeintä on luoda oppilaille turvallinen tila pienryhmiin, jossa on helppo keskustella. Ryhmät voivat tuokion lopussa kertoa mistä keskustelivat.
Digipelit puhuttavat
Pelaamiseen liittyviä kysymyksiä ja väittämiä on useampi. Anna lapsille myös lisäkysymyksiä, kuten:
Miksi peleillä on ikärajoja?
Miksi pelit kiinnostavat?
Kenen kanssa pelaat ja millä laitteilla?
Millaisia erilaisia pelejä on olemassa? (Pulmapelit, ajopelit, seikkalupelit ym. esimerkiksi)
Miksi peleissä on usein vaikeustasot?
Oletko nähnyt erilaisia peliohjaimia tai tapoja pelata? (Suulla tai päällä toimivat ohjaimet, kustomoidut ohjaimet, esimerkiksi) Lisätietoa mm. QuadStick ja Xbox Adaptive Controller
Miksi erikoisohjaimia ja erilaisia peliasetuksia tarvitaan?
Mikä pelottaa?
Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt? -kysymyskortti liittyy kaikkeen audiovisuaaliseen mediasisältöön. Teemaa voi laajentaa kysymällä ahdistavista tai häiritsevistä sisällöistä. Lasten nostamista videoista tai peleistä voi kysyä, mikä niissä oli pelottavaa, ja miksi? Pelkäävätkö kaikki samoja asioita?
Mainokset
Mainosten käsittelyssä perinteiset mainokset televisiossa, lehdissä ja esimerkiksi bussipysäkeillä ovat lapsille yleensä tuttuja. Lisäkysymyksinä voi kysyä esimerkiksi:
Oletteko nähneet peleissä mainoksia? (Erityishuomio mobiilipeleissä)
Mitä ovat piilomainokset? Entä tuotesijoittelu?
Ovatko tubettajat mainostaneet sisältöjä videoissaan? Miksi tubettajat mainostavat?
Ovatko striimivideot myös pelin mainostusta? Missä menee mainoksen ja sisällöntuottamisen raja? Voivatko sponsoroidut striimit aiheuttaa valheellisen arvion pelistä?
Dialogikorttien tarkoituksena on johdattaa lapset erilaisten media-aiheiden äärelle. Oikeita vastauksia on vain harvassa kortissa, pääasia on, että lapset itse muodostavat mielipiteensä ja alkavat keskustella aiheista aikuisen johdolla. Pienryhmissä keskustelu on vapaata, mutta tuokion lopuksi käydään vielä yhteisesti läpi mistä ryhmissä keskusteltiin.
Tekstiä on päivittänyt Markus Kämäräinen vuonna 2022.
Aineistot
Avainsanat
Katso myös
Satuhetki
Satuzoom lapsenlapsen kanssa
Tekijät: Mediametka. Tehtävä perustuu Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen eläkeläisosallistujan Pentti Palomäen korona-aikana toteuttamaan sadunkerrontazoomiin. Jos olet…
Tuntisuunnitelma
Elämänkaarivideo tutoriaalin avulla: tehtävä kirjastoille
Tekijät: Mervi Maatela ja Mediametka Kohderyhmä: Tehtävä sopii iäkkäiden kanssa työskenteleville ammattilaisille, esim. kirjastotyöntekijöille. Työpajan…
Pohdintatehtävä
Reflektiotehtävä: Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa
Tekijä: Mirja Pouke ja Mediametka Koska moninaisuuden käsitteeseen liittyy eri tekijöitä, ovat myös moninaiset kohtaamismahdollisuudet…
Artikkeli
Iäkkäiden luovuus ja mediataidot
Mari Maasilta Vanhempien ikäpolvien media- ja digitaidot poikkeavat monin tavoin nuoremmista. Yleisen käsityksen mukaan ikäihmiset…
Artikkeli
Ylisukupolviset kohtaamiset mediakasvatuksessa
Mari Maasilta Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-24 toteuttaman Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli opettaa…
Artikkeli
Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa
Mirja Pouke Nuoret opettivat ikäihmisille mediataitoja Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisessä Ylisukupolvinen luovuus –hankkeessa. Luova…
Pohdintatehtävä
Tykkäätkö vaikuttajasta?
Pohdi ja keskustele esim. ystäviesi kanssa, millä tavoin vaikuttajat mainostavat tuotteita ja palveluita julkaisuissaan, videoissaan…
Tuntisuunnitelma
Mitä on mainoslukutaito?
Mitä on mainoslukutaito? -sisältö on tuotettu yhteistyössä Luontoliiton Älä osta mitään -päivän kanssa. Työpajan voi toteuttaa kouluikäisten kanssa.
Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tutkimustuloksia
Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-2024 toteuttaman, Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli luoda yhteisiä ylisukupolvisia…
Lisätietoa hankkeesta
Hankkeen taustaa Kysyntää erityisesti ikäihmisten viestinnällisiin työpajoihin (esimerkiksi erilaiset mediataidot mediakuvaston tulkinnasta moninaisen mediasisällön itsenäiseen…
Tuntisuunnitelma
Mainosetsivät
Mainosetsivät -oppimateriaalissa tunnistetaan, tulkitaan ja suunnitellaan mainoksia. Kokonaisuus sopii alle kouluikäisille.
Tuntisuunnitelma
Pelityöpaja
Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.