Kohderyhmä: 7-12-vuotiaat
Kesto: 45 min
Tavoitteet:
- Herätellä lapsia pohtimaan omaa pelaamistaan ja jakaa kokemuksia
- Keskustella mainoksista ja mainostamisesta, sekä tunnistaa että mainoksia on myös muualla kuin selkeissä mainospaikoissa
- Antaa lapsille tilaa oman media-arjen jakamiseen
Tarvikkeet:
Metkan Mediadialogia! -korttipakka.
Menetelmät:
- Keskustelu yhteisesti
- Väittämäjana
- Peukalolla kommentointi
- Pienryhmäkeskustelu
Valitse pakasta kortit:
- Millaisia pelejä pelaat?
- Pelien ikärajat ovat neuvoteltavissa
- Jos voisit tehdä oman pelin, millainen siitä tulisi?
- Keitä tubettajia tai striimaajia seuraat ja miksi juuri heitä?
- Kaikki mainokset on helppo tunnistaa
- Missä voi nähdä mainoksia?
- Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt?
Asetu janalle tai peukuta
Väittämiä voi käsitellä esimerkiksi samaa – eri mieltä -janan avulla, jolla oppilaat liikkuvat tilassa valiten haluamsa kohdan väitteen kuullessaan. Rakenna jana tilaan maalirinteippiä apuna käyttäen.
Väittämiä voi käsitellä myös peukkuäänestyksellä, jolloin kaikki oppilaat pääsevät ilmaisemaan mielipiteensä, vaikkeivat kommentoisikaan.
Lopuksi keskustelua korttien kuvista voi käydä pienryhmissä. Jaa ryhmät janan avulla tai sekoita eri mieltä olevat samaan ryhmään. Ryhmät voivat tuokion lopussa kertoa mistä keskustelivat.
Digipelit puhuttavat
Pelaamiseen liittyviä kysymyksiä ja väittämiä on useampi. Anna lapsille myös lisäkysymyksiä, kuten:
Miksi peleillä on ikärajoja?
Miksi pelit kiinnostavat?
Kenen kanssa pelaat ja millä laitteilla?
Millaisia erilaisia pelejä on olemassa? (Pulmapelit, ajopelit, seikkalupelit ym. esimerkiksi)
Mikä pelottaa?
Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt? -kysymyskortti liittyy kaikkeen audiovisuaaliseen mediasisältöön. Teemaa voi laajentaa kysymällä ahdistavista tai häiritsevistä sisällöistä. Lasten nostamista videoista tai peleistä voi kysyä, mikä niissä oli pelottavaa, ja miksi? Pelkäävätkö kaikki samoja asioita?
Mainokset
Mainosten käsittelyssä perinteiset mainokset televisiossa, lehdissä ja esimerkiksi bussipysäkeillä ovat lapsille yleensä tuttuja. Lisäkysymyksinä voi kysyä esimerkiksi:
Oletteko nähneet peleissä mainoksia?
Mitä ovat piilomainokset? Entä tuotesijoittelu?
Onko tubettajat mainostaneet sisältöjä videoissaan? Miksi tubettajat mainostavat?
Onko striimivideot myös pelin mainostusta? Missä menee mainoksen ja sisällöntuottamisen raja?
Dialogikorttien tarkoituksena on johdattaa lapset erilaisten mediaiheiden äärelle. Oikeita vastauksia on vain harvassa kortissa, pääasia on, että lapset itse muodostavat mielipiteensä ja alkavat keskustella aiheista aikuisen johdolla. Pienryhmissä keskustelu on vapaata, mutta tuokion lopuksi käydään vielä yhteisesti läpi mistä ryhmissä keskusteltiin.
Aineistot
Avainsanat
Katso myös
OIVALLUS-mediakasvatusseminaari 13.10.2022
Oivallus-mediakasvatusseminaari nostaa esiin mediakasvatuksen ajankohtaiset aiheet ja tarjoaa käytännön vinkkejä oman työn tueksi. Päivän aikana…
Monilukutaito omaksi
Johdanto monilukutaitoon Käsite “monilukutaito” on kolmiosainen sana, jonka jokaisella osalla on tärkeä tehtävänsä. ”Moni” viittaa…
Multilitteracitet till daghem
Inledning och inspiration till multilitteracitet Begreppet ”multilitteracitet” består av två delar som båda har sin…
Kroppskrumelurer
Animation bild för bild där man fotograferar en människas rörelser. Teman: Rörelse och rörliga bilder…
Opetusvideo
Tuumasta toimeen! -ohjevideot
Videosarjassa keskitytään käyttämään laitteita, joita kotoa todennäköisimmin jo löytyy (kännykkä/tabletti), ja videoeditointiohjelmistoista esitellään ilmaisia iOS-…
Tuntisuunnitelma
Etäopiskelumateriaalit
Mainonnan lukutaito Mainonnan lukutaito -tehtäväkokonaisuus valottaa lapsille mainosmaailman logiikkaa. Tehtäväkokonaisuudessa pohditaan mitä mainonta oikeastaan on…
Fota, illustrera, berätta!
Videoworkshop där man funderar över hurudana berättelser barnen hört och hur berättelserna ser ut i…
Tuntisuunnitelma
Kännykkäpäiväkirja
Kännykkäpäiväkirja on 10-12-vuotiaille tarkoitettu työpaja, jossa seurataan omaa kännykän käyttöä kahden päivän ajan. Seuranta-ajan pohjalta…
Ljud i omgivningen
I ljudworkshopen undersöker man ljud och lyssnar på dem. Man ställer in sinnena genom lyssnande,…
Mediasiltoja rakentamassa – Kulttuurisensitiivisen ylisukupolvisen mediakasvatuksen edistäminen
Työpajat ja teemakeskustelut:Hankkeen aikana toteutetaan matalankynnyksen työpajoja ja teemakeskustelutilaisuuksia, joissa tutkitaan eri-ikäisten median tulkinnan ja…
Tuntisuunnitelma
Mainosetsivät
Mainosetsivät -oppimateriaalissa tunnistetaan, tulkitaan ja suunnitellaan mainoksia. Kokonaisuus sopii alle kouluikäisille.
Tuntisuunnitelma
Pelityöpaja
Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.