Kohderyhmä: 7-12-vuotiaat
Kesto: 45 min
Tavoitteet:
- Herätellä lapsia pohtimaan omaa pelaamistaan ja jakaa kokemuksia sekä keskustella erilaisista tavoista pelata
- Keskustella mainoksista ja mainostamisesta, sekä tunnistaa että mainoksia on myös muualla kuin selkeissä mainospaikoissa
- Antaa lapsille mahdollisuus ja turvallinen tila oman media-arjen jakamiseen
Tarvikkeet:
Metkan Mediadialogia! -korttipakka.
Menetelmät:
- Keskustelu yhteisesti
- Väittämäjana
- Peukalolla tai eleillä kommentointi
- Pienryhmäkeskustelu
Valitse pakasta kortit:
- Millaisia pelejä pelaat?
- Pelien ikärajat ovat neuvoteltavissa
- Jos voisit tehdä oman pelin, millainen siitä tulisi?
- Keitä tubettajia tai striimaajia seuraat ja miksi juuri heitä?
- Kaikki mainokset on helppo tunnistaa
- Missä voi nähdä mainoksia?
- Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt?
Asetu janalle, peukuta tai elehdi
Väittämiä voi käsitellä esimerkiksi samaa – eri mieltä -janan avulla, jolla oppilaat liikkuvat tilassa valiten haluamansa kohdan väitteen kuullessaan. Rakenna jana tilaan maalirinteippiä apuna käyttäen.
Ryhmästä riippuen väittämiä voi käsitellä myös kokonaan tai osittain peukkuäänestyksellä tai eleillä, jolloin kaikki oppilaat pääsevät ilmaisemaan mielipiteensä, vaikkeivat kommentoisikaan. Peukkuäänestyksesssä peukutetaan joko ylös, alas tai sivuttain riippuen oppilaan mielipiteestä. Eleinä voi käyttää pään tai silmän nyökkäämistä ja pudistamista tai käden viittomista ylä- tai alaviistoon.
Lopuksi keskustelua korttien kuvista käydään muutaman hengen pienryhmissä. Jaa ryhmät janan avulla, sekoita eri mieltä olevat samaan ryhmään tai valitse sopivat ryhmät oppilaiden mukaan. Tärkeintä on luoda oppilaille turvallinen tila pienryhmiin, jossa on helppo keskustella. Ryhmät voivat tuokion lopussa kertoa mistä keskustelivat.
Digipelit puhuttavat
Pelaamiseen liittyviä kysymyksiä ja väittämiä on useampi. Anna lapsille myös lisäkysymyksiä, kuten:
Miksi peleillä on ikärajoja?
Miksi pelit kiinnostavat?
Kenen kanssa pelaat ja millä laitteilla?
Millaisia erilaisia pelejä on olemassa? (Pulmapelit, ajopelit, seikkalupelit ym. esimerkiksi)
Miksi peleissä on usein vaikeustasot?
Oletko nähnyt erilaisia peliohjaimia tai tapoja pelata? (Suulla tai päällä toimivat ohjaimet, kustomoidut ohjaimet, esimerkiksi) Lisätietoa mm. QuadStick ja Xbox Adaptive Controller
Miksi erikoisohjaimia ja erilaisia peliasetuksia tarvitaan?
Mikä pelottaa?
Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt? -kysymyskortti liittyy kaikkeen audiovisuaaliseen mediasisältöön. Teemaa voi laajentaa kysymällä ahdistavista tai häiritsevistä sisällöistä. Lasten nostamista videoista tai peleistä voi kysyä, mikä niissä oli pelottavaa, ja miksi? Pelkäävätkö kaikki samoja asioita?
Mainokset
Mainosten käsittelyssä perinteiset mainokset televisiossa, lehdissä ja esimerkiksi bussipysäkeillä ovat lapsille yleensä tuttuja. Lisäkysymyksinä voi kysyä esimerkiksi:
Oletteko nähneet peleissä mainoksia? (Erityishuomio mobiilipeleissä)
Mitä ovat piilomainokset? Entä tuotesijoittelu?
Ovatko tubettajat mainostaneet sisältöjä videoissaan? Miksi tubettajat mainostavat?
Ovatko striimivideot myös pelin mainostusta? Missä menee mainoksen ja sisällöntuottamisen raja? Voivatko sponsoroidut striimit aiheuttaa valheellisen arvion pelistä?
Dialogikorttien tarkoituksena on johdattaa lapset erilaisten media-aiheiden äärelle. Oikeita vastauksia on vain harvassa kortissa, pääasia on, että lapset itse muodostavat mielipiteensä ja alkavat keskustella aiheista aikuisen johdolla. Pienryhmissä keskustelu on vapaata, mutta tuokion lopuksi käydään vielä yhteisesti läpi mistä ryhmissä keskusteltiin.
Tekstiä on päivittänyt Markus Kämäräinen vuonna 2022.
Aineistot
Avainsanat
Katso myös
Thank You
Shop
Tuntisuunnitelma
Kirja vs. elokuva-työpaja
Kirja vs. elokuva-työpaja Kirja vs. elokuva-työpajassa perehdytään erilaisiin kerronnan keinoihin kirjallisuudessa sekä elokuvassa. Pajassa vertaillaan…
Experimentera
Upprepning är viktigt för att lära sig emotionella färdigheter, och det är viktigt att knyta…
Tuntisuunnitelma
Små känslovirtuoser som lär sig multilitteracitet
Ett viktigt mål inom småbarnspedagogiken är att främja barnens entusiasm att utforska och prova saker…
Tuntisuunnitelma
Tunnetaiturit
Varhaiskasvatuksen yksi tärkeä tavoite on edistää lasten intoa tutkia ja kokeilla asioita monipuolisissa oppimisympäristöissä. Ihmettelyä,…
Tilaa uutiskirje
Kokeile
Tunnetaitojen oppimisessa tärkeää on toisto ja se, että teemat ja asiat sidotaan osaksi lasten jokapäiväistä…
Artikkeli
Ajan henki on mobiili – entä tulevaisuudessa?
Modernin älypuhelimen voittokulku on merkinnyt mullistusta koko mediakulttuurille. Se ei ole ainoastaan muuttanut sitä, miten…
Tarkista
Ennen etätuokioita Varaa tuokiota varten paikka lattialta, jossa on tarpeeksi tilaa myös liikkua. Tarkista, mitä…
Tuntisuunnitelma
Mainosetsivät
Mainosetsivät -oppimateriaalissa tunnistetaan, tulkitaan ja suunnitellaan mainoksia. Kokonaisuus sopii alle kouluikäisille.
Tuntisuunnitelma
Pelityöpaja
Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.