Pikkukoululaiset käyttävät älypuhelimia monesti digitaaliseen pelaamiseen, ja ensimmäisillä koululuokilla lapset tavallisesti alkavat pelata digitaalisia pelejä myös itsenäisesti tai kavereiden kanssa siten, että vanhemmat eivät ole jatkuvasti läsnä. Itsenäisen pelaamisen lisääntyessä myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.
Tämä työpajamalli tukee lasten itsenäistä harkittua mediankäyttöä ja tarjoaa lapsille apuvälineitä digitaaliseen pelaamiseen liittyvien tunteiden tunnistamiseen.
Kohderyhmä: 1.–2.-luokkalaiset
Kesto: 45–60 min
Tavoitteet:
- Lasten mediankäytön säätelytaidot kehittyvät.
- Lapset oppivat tunnistamaan itselleen ominaisia ja mieleisiä mediankäytön tapoja.
- Lasten ymmärrys erilaisten perheiden pelaamiseen liittyvistä käytännöistä, tottumuksista ja säännöistä lisääntyy.
- Lapset pohtivat digitaaliseen pelaamisen ikärajojen merkitystä sekä sitä, milloin on pelaamiselle sopivia tai epäsopiva hetki.
- Lapset oppivat tunnistamaan ja sanoittamaan digitaaliseen pelaamiseen liittyviä tunteitansa.
Tarvikkeet:
- Lasten omat älypuhelimet tai muut kannettavat pelikoneet
- Rauhallista taustamusiikkia ja musiikin soittamiseen tarvittavat äänentoistolaitteet
- Maalausvälineet ja piirustuspaperia
Valmistelut
Tiedota oppilaille ja vanhemmille pelityöpajasta etukäteen. Lapset voivat ottaa työpajaa varten oman älypuhelimen tai muun kannettavan pelikoneen mukaan, mutta sopikaa niiden käytölle yhteiset pelisäännöt jo ennalta. Varmista vanhemmilta, että lasten työpajaan tuomilla pelikoneilla ei ole pelejä, jotka eivät ikärajaltaan ole pikkuoppilaille sopivia. Niille lapsille, joilla ei ole käytössä omaa älypuhelinta tai muuta kannettavaa pelikonetta, annetaan lainaan esimerkiksi koulun tai kirjaston tabletti. Erityisoppilaiden kanssa katsotaan yhdessä voiko oppilas pelata omilla tai koulun tabletilla. Tarpeen vaatiessa opettaja tai halukkaat oppilaat pelaavat yhdessä erityisoppilaan kanssa.
Toiminta
Tiedota oppilaille ja vanhemmille pelityöpajasta etukäteen. Lapset voivat ottaa työpajaa varten oman älypuhelimen tai muun kannettavan pelikoneen mukaan, mutta sopikaa niiden käytölle yhteiset pelisäännöt jo ennalta. Varmista vanhemmilta, että lasten työpajaan tuomilla pelikoneilla ei ole pelejä, jotka eivät ikärajaltaan ole pikkuoppilaille sopivia. Niille lapsille, joilla ei ole käytössä omaa älypuhelinta tai muuta kannettavaa pelikonetta, annetaan lainaan esimerkiksi koulun tai kirjaston tabletti. Erityisoppilaiden kanssa katsotaan yhdessä voiko oppilas pelata omilla tai koulun tabletilla. Tarpeen vaatiessa opettaja tai halukkaat oppilaat pelaavat yhdessä erityisoppilaan kanssa.
Pikkukoululaiset vasta opettelevat oman mediankäytön itsenäistä säätelyä. Etenkin kiinnostavan pelin pelaamisen lopettaminen on monille lapsille vaikeaa.
Harjoitelkaa pelaamisen aloittamista ja lopettamista yhteisesti. Jokainen saa nyt ottaa oman älypuhelimen tai muun pelikoneen pöydälle tai lattialle eteensä, mutta siihen ei saa vielä koskea. Työpajan ohjaaja laittaa musiikin soimaan ja lisäksi voi sammuttaa osan luokan valaistuksesta. Kun musiikki soi ja on hämärämpää, lapset saavat pelata, mutta kun ohjaaja pysäyttää musiikin ja laittaa kaikki valot takaisin, lasten tulee lopettaa pelaaminen ja asettaa pelikone taas eteensä. Toistakaa harjoitus muutamia kertoja. Pohtikaa sitten yhteisesti sitä, miltä pelaamisen lopettaminen tuntuu. Mikä siinä on vaikeaa tai helppoa? Tuntuuko se ärsyttävältä? Entä millaisessa tilanteessa pelaaminen on vapaa-ajalla hyvä lopettaa (esim. kun on nälkä, väsyttää, pyörryttää tai jokin pelissä tuntuu liian pelottavalta)?
Harjoitelkaa pelaamisen aloittamista ja lopettamista yhteisesti. Jokainen saa nyt ottaa oman älypuhelimen tai muun pelikoneen pöydälle tai lattialle eteensä, mutta siihen ei saa vielä koskea. Työpajan ohjaaja laittaa musiikin soimaan ja lisäksi voi sammuttaa osan luokan valaistuksesta. Kun musiikki soi ja on hämärämpää, lapset saavat pelata, mutta kun ohjaaja pysäyttää musiikin ja laittaa kaikki valot takaisin, lasten tulee lopettaa pelaaminen ja asettaa pelikone taas eteensä. Toistakaa harjoitus muutamia kertoja. Pohtikaa sitten yhteisesti sitä, miltä pelaamisen lopettaminen tuntuu. Mikä siinä on vaikeaa tai helppoa? Tuntuuko se ärsyttävältä? Entä millaisessa tilanteessa pelaaminen on vapaa-ajalla hyvä lopettaa (esim. kun on nälkä, väsyttää, pyörryttää tai jokin pelissä tuntuu liian pelottavalta)?
Harjoitelkaa pelaamisen aloittamista ja lopettamista yhteisesti. Jokainen saa nyt ottaa oman älypuhelimen tai muun pelikoneen pöydälle tai lattialle eteensä, mutta siihen ei saa vielä koskea. Työpajan ohjaaja laittaa musiikin soimaan ja lisäksi voi sammuttaa osan luokan valaistuksesta. Kun musiikki soi ja on hämärämpää, lapset saavat pelata, mutta kun ohjaaja pysäyttää musiikin ja laittaa kaikki valot takaisin, lasten tulee lopettaa pelaaminen ja asettaa pelikone taas eteensä. Toistakaa harjoitus muutamia kertoja. Pohtikaa sitten yhteisesti sitä, miltä pelaamisen lopettaminen tuntuu. Mikä siinä on vaikeaa tai helppoa? Tuntuuko se ärsyttävältä? Entä millaisessa tilanteessa pelaaminen on vapaa-ajalla hyvä lopettaa (esim. kun on nälkä, väsyttää, pyörryttää tai jokin pelissä tuntuu liian pelottavalta)?
Työpajan ohjeistus on julkaistu Mediametkaa! Osa 10 – Mediakasvatuksen parhaat käytännöt -kirjassa vuonna 2018. Kirjan on kustantanut PS-kustannus. Tekstiä on päivittänyt Markus Kämäräinen vuonna 2022.
Avainsanat
Katso myös
Satuhetki
Satuzoom lapsenlapsen kanssa
Tekijät: Mediametka. Tehtävä perustuu Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen eläkeläisosallistujan Pentti Palomäen korona-aikana toteuttamaan sadunkerrontazoomiin. Jos olet…
Tuntisuunnitelma
Elämänkaarivideo tutoriaalin avulla: tehtävä kirjastoille
Tekijät: Mervi Maatela ja Mediametka Kohderyhmä: Tehtävä sopii iäkkäiden kanssa työskenteleville ammattilaisille, esim. kirjastotyöntekijöille. Työpajan…
Pohdintatehtävä
Reflektiotehtävä: Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa
Tekijä: Mirja Pouke ja Mediametka Koska moninaisuuden käsitteeseen liittyy eri tekijöitä, ovat myös moninaiset kohtaamismahdollisuudet…
Artikkeli
Iäkkäiden luovuus ja mediataidot
Mari Maasilta Vanhempien ikäpolvien media- ja digitaidot poikkeavat monin tavoin nuoremmista. Yleisen käsityksen mukaan ikäihmiset…
Artikkeli
Ylisukupolviset kohtaamiset mediakasvatuksessa
Mari Maasilta Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-24 toteuttaman Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli opettaa…
Artikkeli
Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa
Mirja Pouke Nuoret opettivat ikäihmisille mediataitoja Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisessä Ylisukupolvinen luovuus –hankkeessa. Luova…
Pohdintatehtävä
Tykkäätkö vaikuttajasta?
Pohdi ja keskustele esim. ystäviesi kanssa, millä tavoin vaikuttajat mainostavat tuotteita ja palveluita julkaisuissaan, videoissaan…
Tuntisuunnitelma
Mitä on mainoslukutaito?
Mitä on mainoslukutaito? -sisältö on tuotettu yhteistyössä Luontoliiton Älä osta mitään -päivän kanssa. Työpajan voi toteuttaa kouluikäisten kanssa.
Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tutkimustuloksia
Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-2024 toteuttaman, Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli luoda yhteisiä ylisukupolvisia…
Lisätietoa hankkeesta
Hankkeen taustaa Kysyntää erityisesti ikäihmisten viestinnällisiin työpajoihin (esimerkiksi erilaiset mediataidot mediakuvaston tulkinnasta moninaisen mediasisällön itsenäiseen…
Tuntisuunnitelma
Mediakuplat, algoritmit ja mainonta
Miten meitä ohjaillaan digitaalisessa mediassa? Tämä materiaali tarjoaa keinoja algoritmien ja digitaalisten mediakuplien käsittelyyn.
Satuhetki
Satuzoom lapsenlapsen kanssa
Tekijät: Mediametka. Tehtävä perustuu Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen eläkeläisosallistujan Pentti Palomäen korona-aikana toteuttamaan sadunkerrontazoomiin. Jos olet…
Tuntisuunnitelma
Elämänkaarivideo tutoriaalin avulla: tehtävä kirjastoille
Tekijät: Mervi Maatela ja Mediametka Kohderyhmä: Tehtävä sopii iäkkäiden kanssa työskenteleville ammattilaisille, esim. kirjastotyöntekijöille. Työpajan…
Pohdintatehtävä
Reflektiotehtävä: Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa
Tekijä: Mirja Pouke ja Mediametka Koska moninaisuuden käsitteeseen liittyy eri tekijöitä, ovat myös moninaiset kohtaamismahdollisuudet…
Artikkeli
Iäkkäiden luovuus ja mediataidot
Mari Maasilta Vanhempien ikäpolvien media- ja digitaidot poikkeavat monin tavoin nuoremmista. Yleisen käsityksen mukaan ikäihmiset…
Artikkeli
Ylisukupolviset kohtaamiset mediakasvatuksessa
Mari Maasilta Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-24 toteuttaman Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli opettaa…
Artikkeli
Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa
Mirja Pouke Nuoret opettivat ikäihmisille mediataitoja Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisessä Ylisukupolvinen luovuus –hankkeessa. Luova…
Pohdintatehtävä
Tykkäätkö vaikuttajasta?
Pohdi ja keskustele esim. ystäviesi kanssa, millä tavoin vaikuttajat mainostavat tuotteita ja palveluita julkaisuissaan, videoissaan…
Tuntisuunnitelma
Mitä on mainoslukutaito?
Mitä on mainoslukutaito? -sisältö on tuotettu yhteistyössä Luontoliiton Älä osta mitään -päivän kanssa. Työpajan voi toteuttaa kouluikäisten kanssa.
Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tutkimustuloksia
Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-2024 toteuttaman, Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli luoda yhteisiä ylisukupolvisia…
Lisätietoa hankkeesta
Hankkeen taustaa Kysyntää erityisesti ikäihmisten viestinnällisiin työpajoihin (esimerkiksi erilaiset mediataidot mediakuvaston tulkinnasta moninaisen mediasisällön itsenäiseen…