Pelit
Tuntisuunnitelma
7–9-vuotiaat
Itsestä huolehtiminen
KuvataideTerveystietoÄidinkieli ja kirjallisuus
AskarteluvälineetTabletÄlypuhelimet

Pelityöpaja

Yhä useampi lapsi saa ensimmäisen oman älypuhelimensa aloittaessaan koulun. Itsenäisen pelaamisen lisääntyessä myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.

Pikkukoululaiset käyttävät älypuhelimia monesti digitaaliseen pelaamiseen, ja ensimmäisillä koululuokilla lapset tavallisesti alkavat pelata digitaalisia pelejä myös itsenäisesti tai kavereiden kanssa siten, että vanhemmat eivät ole jatkuvasti läsnä. Itsenäisen pelaamisen lisääntyessä myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.

Tämä työpajamalli tukee lasten itsenäistä harkittua mediankäyttöä ja tarjoaa lapsille apuvälineitä digitaaliseen pelaamiseen liittyvien tunteiden tunnistamiseen.

Kohderyhmä: 1.–2.-luokkalaiset

Kesto: 45–60 min

Tavoitteet:

  • Lasten mediankäytön säätelytaidot kehittyvät.
  • Lapset oppivat tunnistamaan itselleen ominaisia ja mieleisiä mediankäytön tapoja.
  • Lasten ymmärrys erilaisten perheiden pelaamiseen liittyvistä käytännöistä, tottumuksista ja säännöistä lisääntyy.
  • Lapset pohtivat digitaaliseen pelaamisen ikärajojen merkitystä sekä sitä, milloin on pelaamiselle sopivia tai epäsopiva hetki.
  • Lapset oppivat tunnistamaan ja sanoittamaan digitaaliseen pelaamiseen liittyviä tunteitansa.

Tarvikkeet:

  • Lasten omat älypuhelimet tai muut kannettavat pelikoneet
  • Rauhallista taustamusiikkia ja musiikin soittamiseen tarvittavat äänentoistolaitteet
  • Maalausvälineet ja piirustuspaperia

Valmistelut

Tiedota oppilaille ja vanhemmille pelityöpajasta etukäteen. Lapset voivat ottaa työpajaa varten oman älypuhelimen tai muun kannettavan pelikoneen mukaan, mutta sopikaa niiden käytölle yhteiset pelisäännöt jo ennalta. Varmista vanhemmilta, että lasten työpajaan tuomilla pelikoneilla ei ole pelejä, jotka eivät ikärajaltaan ole pikkuoppilaille sopivia. Niille lapsille, joilla ei ole käytössä omaa älypuhelinta tai muuta kannettavaa pelikonetta, annetaan lainaan esimerkiksi koulun tai kirjaston tabletti. Erityisoppilaiden kanssa katsotaan yhdessä voiko oppilas pelata omilla tai koulun tabletilla. Tarpeen vaatiessa opettaja tai halukkaat oppilaat pelaavat yhdessä erityisoppilaan kanssa.

Toiminta

Tiedota oppilaille ja vanhemmille pelityöpajasta etukäteen. Lapset voivat ottaa työpajaa varten oman älypuhelimen tai muun kannettavan pelikoneen mukaan, mutta sopikaa niiden käytölle yhteiset pelisäännöt jo ennalta. Varmista vanhemmilta, että lasten työpajaan tuomilla pelikoneilla ei ole pelejä, jotka eivät ikärajaltaan ole pikkuoppilaille sopivia. Niille lapsille, joilla ei ole käytössä omaa älypuhelinta tai muuta kannettavaa pelikonetta, annetaan lainaan esimerkiksi koulun tai kirjaston tabletti. Erityisoppilaiden kanssa katsotaan yhdessä voiko oppilas pelata omilla tai koulun tabletilla. Tarpeen vaatiessa opettaja tai halukkaat oppilaat pelaavat yhdessä erityisoppilaan kanssa.

Pikkukoululaiset vasta opettelevat oman mediankäytön itsenäistä säätelyä. Etenkin kiinnostavan pelin pelaamisen lopettaminen on monille lapsille vaikeaa.

Harjoitelkaa pelaamisen aloittamista ja lopettamista yhteisesti. Jokainen saa nyt ottaa oman älypuhelimen tai muun pelikoneen pöydälle tai lattialle eteensä, mutta siihen ei saa vielä koskea. Työpajan ohjaaja laittaa musiikin soimaan ja lisäksi voi sammuttaa osan luokan valaistuksesta. Kun musiikki soi ja on hämärämpää, lapset saavat pelata, mutta kun ohjaaja pysäyttää musiikin ja laittaa kaikki valot takaisin, lasten tulee lopettaa pelaaminen ja asettaa pelikone taas eteensä. Toistakaa harjoitus muutamia kertoja. Pohtikaa sitten yhteisesti sitä, miltä pelaamisen lopettaminen tuntuu. Mikä siinä on vaikeaa tai helppoa? Tuntuuko se ärsyttävältä? Entä millaisessa tilanteessa pelaaminen on vapaa-ajalla hyvä lopettaa (esim. kun on nälkä, väsyttää, pyörryttää tai jokin pelissä tuntuu liian pelottavalta)?

Harjoitelkaa pelaamisen aloittamista ja lopettamista yhteisesti. Jokainen saa nyt ottaa oman älypuhelimen tai muun pelikoneen pöydälle tai lattialle eteensä, mutta siihen ei saa vielä koskea. Työpajan ohjaaja laittaa musiikin soimaan ja lisäksi voi sammuttaa osan luokan valaistuksesta. Kun musiikki soi ja on hämärämpää, lapset saavat pelata, mutta kun ohjaaja pysäyttää musiikin ja laittaa kaikki valot takaisin, lasten tulee lopettaa pelaaminen ja asettaa pelikone taas eteensä. Toistakaa harjoitus muutamia kertoja. Pohtikaa sitten yhteisesti sitä, miltä pelaamisen lopettaminen tuntuu. Mikä siinä on vaikeaa tai helppoa? Tuntuuko se ärsyttävältä? Entä millaisessa tilanteessa pelaaminen on vapaa-ajalla hyvä lopettaa (esim. kun on nälkä, väsyttää, pyörryttää tai jokin pelissä tuntuu liian pelottavalta)?

Harjoitelkaa pelaamisen aloittamista ja lopettamista yhteisesti. Jokainen saa nyt ottaa oman älypuhelimen tai muun pelikoneen pöydälle tai lattialle eteensä, mutta siihen ei saa vielä koskea. Työpajan ohjaaja laittaa musiikin soimaan ja lisäksi voi sammuttaa osan luokan valaistuksesta. Kun musiikki soi ja on hämärämpää, lapset saavat pelata, mutta kun ohjaaja pysäyttää musiikin ja laittaa kaikki valot takaisin, lasten tulee lopettaa pelaaminen ja asettaa pelikone taas eteensä. Toistakaa harjoitus muutamia kertoja. Pohtikaa sitten yhteisesti sitä, miltä pelaamisen lopettaminen tuntuu. Mikä siinä on vaikeaa tai helppoa? Tuntuuko se ärsyttävältä? Entä millaisessa tilanteessa pelaaminen on vapaa-ajalla hyvä lopettaa (esim. kun on nälkä, väsyttää, pyörryttää tai jokin pelissä tuntuu liian pelottavalta)?

Työpajan ohjeistus on julkaistu Mediametkaa! Osa 10 – Mediakasvatuksen parhaat käytännöt -kirjassa vuonna 2018. Kirjan on kustantanut PS-kustannus. Tekstiä on päivittänyt Markus Kämäräinen vuonna 2022.

Avainsanat

Digitaaliset pelitMediakasvatusMediasuhdePelikulttuuriSäätelytaidotÄlypuhelin

Katso myös

Artikkeli

Mediakasvatusta ja moninaisuutta

Suomi on monikulttuurisempi ja monimuotoisempi kuin koskaan. Millaista keskustelua saadaan aikaan, kun eri mediakulttuureista tulevat…

Tarkista

Ennen etätuokioita Varaa tuokiota varten paikka lattialta, jossa on tarpeeksi tilaa myös liikkua. Tarkista, mitä…

Lähdetään tunneseikkailulle

Lähdetään tunneseikkailulle Tervetuloa mukaan tunneseikkailulle! Kun lähdetään seikkailulle, tarvitaan kulkuneuvo. Uulalla ja Hallilla on pahvilaatikkoauto.…

Kohti vaikuttavaa videota

On videoita ja on vaikuttavia videoita. Näiden vinkkien avulla johdatat lapset ja nuoret  tekemään vaikuttavia…

Artikkeli

Mediakasvatusta ja moninaisuutta

Suomi on monikulttuurisempi ja monimuotoisempi kuin koskaan. Millaista keskustelua saadaan aikaan, kun eri mediakulttuureista tulevat…

Tarkista

Ennen etätuokioita Varaa tuokiota varten paikka lattialta, jossa on tarpeeksi tilaa myös liikkua. Tarkista, mitä…

Lähdetään tunneseikkailulle

Lähdetään tunneseikkailulle Tervetuloa mukaan tunneseikkailulle! Kun lähdetään seikkailulle, tarvitaan kulkuneuvo. Uulalla ja Hallilla on pahvilaatikkoauto.…

Kohti vaikuttavaa videota

On videoita ja on vaikuttavia videoita. Näiden vinkkien avulla johdatat lapset ja nuoret  tekemään vaikuttavia…