PelitSosiaalinen mediaTeknologia
Tuntisuunnitelma
10–12-vuotiaat
Äidinkieli ja kirjallisuusTerveystieto
ÄlypuhelimetDialogikortitTietokone

Kännykkäpäiväkirja

Kännykkäpäiväkirja on 10-12-vuotiaille tarkoitettu työpaja, jossa seurataan omaa kännykän käyttöä kahden päivän ajan. Seuranta-ajan pohjalta tehdään kirjallinen päiväkirja, johon havainnot kirjataan ylös ja jossa niitä pohditaan tarkemmin. Työpaja on toteutettavissa helposti lähi- ja etätapaamisten muodossa.  

Tavoitteet 

  • Oppia havainnoimaan kännykän käyttöä määrällisesti ja laadullisesti
  • Oppia tunnistamaan, millaiseen tarkoitukseen kännykkää käyttää, millaisia mediasisältöjä kuluttaa ja millaisiin arjen tilanteisiin kännykkä kuuluu
  • Oppia havainnoimaan kännykän käyttöään kriittisesti ja tekemään tarvittaessa muutoksia omiin toimintatapoihin

Kohderyhmä

10-12-vuotiaat

Kesto

  • 2 x 45 min tapaamiskertaa
  • kahden päivän seurantajakso 

Ryhmäkoko

Ei merkitystä

Tarvikkeet 

  • Älypuhelin
  • Mediadialogia!-kortit, jotka löydät täältä
  • Tietokone, jossa on tekstinkäsittelyohjelma ja mahdollisuus liittää kuvia tekstiin

Toiminta 

Ensimmäinen tapaamiskerta, 45 min

Aloitus: Ohjaajan ja työpajan esittely, 10 min

  • Ohjaaja esittäytyy 
  • Työpajassa pohditaan yhdessä kännykän käyttöä osana omaa arkea.  
  • Jokainen toteuttaa kahden päivän seuranta-ajan kännykän käytöstä, jonka pohjalta tehdään seuraavalla tapaamiskerralla kirjallinen päiväkirja.

Keskustelutehtävä:  Keskustellaan yhdessä kännykän käytöstä, 20 min

  • Ota esille Mediadialogia-kortti, jossa on tekstinä “Kuinka paljon ja mihin olet käyttänyt kännykkää viimeisen kahden päivän aikana?” Voit kysyä kysymyksen osallistujilta sekä kysyä heiltä, millaisia ajatuksia se heissä yleisesti herättää.
  • Käytä keskustelutehtävässä apuna myös seuraavia kysymyksiä:
    • Millaisten asioiden tekemiseen kännykkää yleensä käytetään? 
    • Millaisissa tilanteissa kännykkää on sallittu käyttää ja millaisissa ei? 
    • Kuinka paljon kännykkää yleensä käytetään esimerkiksi päivittäin? Voit kertoa omia kokemuksia tai arvioida yleisesti 
    • Voiko kännykkää käyttää liian paljon? 
    • Millaisia haittoja kännykän liiallisesta käytöstä voisi olla? 
  • Keskustelu voidaan käydä myös pienissä ryhmissä. Lopuksi jokainen kertoo vielä yhteisesti omista ajatuksistaan aiheeseen liittyen. 

Tehtävänanto itsenäiseen tehtävään: Seuraa kännykän käyttöäsi kahden päivän ajan, 10 min

  • Valitse sinulle sopivin kahden päivän seuranta-aika, jossa kiinnität erityistä huomiota kännykän käyttöösi. Seuranta-aika tulee tehdä ennen seuraavaa tapaamiskertaa.  
  • Tee havaintoja siitä, kuinka monta tuntia päivässä käytät kännykkää ja mihin tarkoitukseen?
  • Kirjoita havainnot molemmista päivistä ylös esimerkiksi paperille tai tekstinkäsittelyohjelmaan. 
  • Ota seurantapäivien aikana kuvia, joita voit käyttää päiväkirjasi kuvituksessa. Kuvat voivat liittyä esimerkiksi tilanteisiin, joissa käytät kännykkää tai muihin itseäsi kiinnostaviin asioihin, jotka haluat kuvata. 

Lopuksi: Kertaa itsenäisen tehtävän tavoite ja seuraavan tapaamisen sisältö 5 min

  • Osallistujille kerrotaan, milloin on seuraava tapaaminen ja mihin mennessä havainnot tulee olla tehty. 
  • Kiitokset tästä tapaamiskerrasta!

Toinen tapaamiskerta, 45 min

 Aloitus: Keskustellaan omista havainnoista, 5 min

  • Keskustellaan osallistujien kanssa siitä, millaisia havaintoja he tekivät seuranta-ajan aikana kännykän käytöstä 
  • Mitkä havainnot yllättivät? Mitkä havainnot eivät yllättäneet? 

Tehtävä: Tehdään havaintojen pohjalta kännykkäpäiväkirja, 30 min

  • Tehtävänä on tehdä kirjallinen kännykkäpäiväkirja, joka pohjautuu kahden päivän seuranta-ajan aikana tehtyihin havaintoihin.
  • Kirjoita päiväkirja tekstinkäsittelyohjelmalla ja liitä mukaan ottamiasi kuvia.
  • Kirjoita päiväkirja joko tarinamuotoon tai ranskalaisilla viivoilla. Päiväkirjan ei tarvitse olla sivumäärällisesti pitkä.
  • Pohdi päiväkirjassa myös sitä, mikä omassa toiminnassasi on hyvää ja olisiko jotain tarpeellista muuttaa. 
  • Esimerkki kännykkäpäiväkirjasta: Seurasin kännykän käyttöäni kahden päivän ajan. Huomasin käyttäväni kännykkää erityisesti sosiaalisen median selaamiseen ja YouTube-videoiden katsomiseen. Aikaa niihin meni päivässä 4 tuntia, joka tuntuu mielestäni aika suurelta määrältä. Tähän voisin kiinnittää jatkossa huomiota ja rajata käyttämääni aikaa. Kännykän käyttö ei ole huono asia, mutta se ei saa viedä koko päivää.
  • Palauttakaa päiväkirjat yhdessä sovittuun paikkaan. 

Lopuksi: Mitä opin? 10 min

  • Käykää lopuksi läpi seuranta-ajan ja päiväkirjan kirjoittamisen aikana opittuja asioita. Apuna voit käyttää alla olevia loppukysymyksiä.
  • Loppukysymykset:
    • Millaista oli kiinnittää huomiota kännykän käyttöön kahden päivän ajan?
    • Millaisia asioita opit seurantajakson ja päiväkirjan kirjoittamisen aikana?
    • Muuttuuko media-arkesi jotenkin jatkossa?
  • Kiitokset työpajaan osallistumisesta!

Tekijä: Heidi Isotalo

Avainsanat

ÄlypuhelinKriittinen ajatteluMediakasvatusMediasuhdeSäätelytaidot