Pohdintatehtävä
IäkkäätYli 16-vuotiaatKasvattajat
Työelämä ja yrittäjyyys

Reflektiotehtävä: Ylisukupolvinen kohtaaminen ammatillisessa opetuksessa

Tämän tehtävän avulla voidaan opettaa inkluusiota sekä empatiataitoja ammatillisille opiskelijoille, jotta he osaisivat työelämässä ennakoida asiakkaidensa tarpeita ja ymmärtää niitä paremmin. Tämän tehtävän avulla ammatillisessa opiskelussa voidaan turvallisesti harjoitella ylisukupolvista kohtaamista. Inklusiivinen koulutus luo parhaillaan empaattisia opiskelijoita, jotka osaavat työelämässä ennakoida muiden tarpeita, olla sensitiivisiä ja ymmärtäväisiä. Opiskelijoiden tulee saada mahdollisuuksia harjoitella vuorovaikutustaitoja erilaisten ihmisten kanssa.

Tekijä: Mirja Pouke ja Mediametka 

Koska moninaisuuden käsitteeseen liittyy eri tekijöitä, ovat myös moninaiset kohtaamismahdollisuudet tarpeen. Ylisukupolvisen kohtaamisen lisääminen koulutukseen esimerkiksi työpajojen avulla on hyvä keino lisätä inklusiivista työelämäkohtaamista. Inklusiivisen koulutuksen lisääminen voi tapahtua myös virtuaalisesti, digitaalisia materiaaleja hyödyntäen tai eri kulttuuritapahtumissa vieraillen. Moninaisuuden tunnistaminen auttaa inkluusion opettamisessa yksilön tarpeet huomioiden. Opettajille tämä tarkoittaa, että kaikkia opiskelijoita täytyy opettaa yksilöinä, ja opiskelijoille moninaisuuden ymmärtäminen ja siitä oppiminen särkee stereotyyppistä ajattelua ja edistää vuorovaikutustaitoja. Inklusiivinen toiminta koulussa lisää parhaillaan opiskelijoiden tietoisuutta niin itsestä kuin muista. Jotta opiskelija pystyy kohtelemaan muita suvaitsevaisesti, tulee hänen pystyä arvioimaan ja reflektoimaan omaa käytöstään. Hänen tulee myös kyetä toimimaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Tässä tehtävässä on erillinen reflektointiosuus, joka edistää opiskelijoiden syväoppimista. Kun koulutukseen lisätään inklusiivista opetusta, on hyödyllistä tukea opiskelijoiden itsereflektiota tehtävien avulla. 

Tämä tehtävä on laadittu ammatillisen koulutuksen opettajille ylisukupolvisen kohtaamisen mahdollistamiseksi niin ennakko- kuin itsereflektiotehtävän kautta. Tehtävässä annetaan vinkkejä siitä, miten erillinen mediakasvatuksellinen työpaja voidaan vetää, mutta tämä tehtävä ei sisällä työpajan ohjeistusta. Ennakko- ja reflektiotehtävää voi muuntaa muihinkin tarkoituksiin, kuten työelämäjaksoille tai eri aiheiden käsittelemiseen. Tehtäviin kuuluvat ylisukupolviseen kohtaamiseen valmistautuvaa pohtimista, ja kohtaamisen jälkeistä pohtimista tukevia itsereflektiokysymyksiä. Tehtäviin liittyy ryhmätyöskentelyä tukemaan syväoppimista ja lisäämään vuorovaikutuksen harjoittamista. Tehtäviin kuuluu reflektiota sen varmistamiseksi, että kaikki opiskelijat saavat mahdollisuuden ilmaista omia pohdintoja ja tunnistaa osaamista.

Tehtävien ajatuksena on auttaa opiskelijoita inklusiivisessa pohdinnassa ja luoda työkaluja itsereflektioon. Tehtävissä pohditaan sitä, miten ylisukupolvisessa kohtaamisessa tulisi huomioida ikään liittyvät tarpeet ja tunnistaa ikään liittyviä stereotypioita. 

Kohderyhmä: Ammatillisen opiskelijat

Työtapa: Keskustelkaa ensin neljän henkilön ryhmissä. Keskustelun jälkeen ja sen innoittamana jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa itsenäisesti oman pohdinnan aiheesta. 

Ennen ylisukupolvista kohtaamista

Ryhmäkeskustelun kysymykset

·   Keitä iäkkäät ovat?

·   Missä kohtaat iäkkäitä?

·   Miten iäkkäät puhuvat?

·   Mistä iäkkäiden kanssa voi puhua?

·   Miten iäkkäät käyttäytyvät?

·   Mitä iäkkäät osaavat?

·   Miten iäkkäät kohtelevat sinua?

·   Miltä sinusta tuntuu olla iäkkäiden seurassa?

·   Miten puhut iäkkäille ja miksi puhut niin? Huomioi oma äänensävy ja käyttäytyminen

·   Vastaavatko tuntemanne iäkkäät aiempiin listaamiinne stereotypioihin (kyllä/ei)? Miksi tai miksi ei?

Itsenäinen työskentely

Henkilökohtainen pohdinta yhteisen keskustelun jälkeen:

1. Kirjoita ylös oletuksiasi iäkkäihin kohdistuvista stereotypioista. ESIM. Iäkkäät inhoavat nuoria.

2. Kirjoita seuraavaksi vastaväitteitä olettamuksillesi iäkkäisiin kohdistuvista stereotypioista. Esimerkiksi: monet iäkkäät tykkäävät samoista asioista kuin nuoret.

Ylisukupolvinen työpaja

Mediametkan sivuilta löytyy monia tehtäviä, joita voi soveltaa ylisukupolviseen työpajaan. Suosittelemme lämpimästi mediakasvattaja Mervi Maatelan tutoriaaliin pohjautuvaa työpajaa, jossa iäkäs osallistuja voi tehdä opiskelijan kanssa yhteisen elämänkaarivideon. Myös Kaikki kuvaa -sivuston tutoriaalien ja kamerakynätehtävien (linkki päivittyy) avulla voi järjestää yhteisen työpajan, ja Mediametkan sivuilta löytyy paljon muitakin työpajan pohjaksi sopivia konsepteja.

Ylisukupolvisen kohtaamisen jälkeen

Keskustelkaa ryhmissä ja palatkaa alkupohdintanne pariin. Vastatkaa nyt samoihin kysymyksiin tai käykää  niistä keskustelua.

Jatka tämän jälkeen omaa pohdintaa seuraavien kysymysten avulla.

·   Kohtasit erilaisia iäkkäitä. Sopivatko tapaamasi iäkkäät niihin oletuksiin, joita olit aikaisemmin kirjoittanut iäkkäistä? Millä tavoin sopivat ja millä tavalla eivät sopineet?

·   Miten iäkkäät kohtelivat sinua? Miltä se tuntui?

·   Huomasitko käyttäytymisesi muuttuvan, kun juttelit iäkkäiden kanssa?

o   Muuttuiko äänensävysi?

o   Muuttuiko muu käytös?

·   Miten yhteinen työskentely vaikutti omiin asenteisiisi iäkkäitä kohtaan?

o  Löysitkö yhteisiä kiinnostuksen kohteita niiden iäkkäiden ihmisten kanssa, joiden kanssa keskustelit? Mitä kiinnostuksen kohteet olivat?

o   Nautitko iäkkään kanssa keskustelemisesta? Miksi/miksi et?

·   Kun ajattelet tulevaa työtäsi, haluaisitko työskennellä iäkkäiden kanssa tai heidän keskuudessaan? Miksi/miksi ei?

Mirja Pouke (KK) on maisteriopiskelija Lapin yliopistossa. Hän kirjoittaa pro gradu -tutkielmaansa ylisukupolvisesta kohtaamisesta ja mediakasvatuksesta.

Avainsanat

YlisukupolvisuusMediataidotLuovuusVuorovaikutustaidotYlisukupolvinen kohtaaminenOsallisuus