Mediametka kriittistä medialukutaitoa opettamassa – Tuntisuunnitelmia mediakasvatukseen peruskoululuokille

Opettajille suunnatut oppituntisuunnitelmat on luotu helpottamaan medialukutaidon opettamista ja sen suunnitteluun menevää aikaa. Useita eri aiheita käsittelevät tuntisuunnitelmat antavat monipuolisen ja osallistavan kokemuksen sekä oppilaille, että opettajalle.

Mediametka kriittistä medialukutaitoa opettamassa – Tuntisuunnitelmia mediakasvatukseen peruskoululuokille-opas on nyt saatavilla Mediametkan Freeed-sivustolla.

Siirry materiaalin Freeed-sivulle alla olevaa painiketta napauttamalla.

Materiaalin hankkimiseksi sinun on rekisteröidyttävä Freeedin käyttäjäksi. Voit rekisteröityä Freeediin käyttämällä Google- tai Facebook-tunnuksiasi tai luoda kokonaan uuden käyttäjätilin sähköpostiosoitteesi avulla. Alta löydät yksinkertaiset ohjeen Freeediin kirjautumiseen.

  • Kun avaat Freeedin etusivun, klikkaa luo tili.
  • Lisää nimesi, sähköpostiosoitteesi ja keksi tilillesi vahva salasana.
  • Lisää profiilikuva
  • Vastaa kysymyksiin työnkuvastasi, koulusta jossa opetat ja yhteisöstä johon kuulut palvelun sisällä.
  • Olet valmis käyttämään Freeediä.

Mitä materiaali sisältää?

Mediametka kriittistä medialukutaitoa opettamassa – Tuntisuunnitelmia mediakasvatukseen peruskoululuokille, on tuntisuunnitelmaopas alakouluikäisten medialukutaidon kasvattamiseen. Opas sisältää tuntisuunntelmia medialukutaidon eri osa-alueisiin ja median ilmiöihin liittyen. Jokainen tuntisuunnitelma sisältää erilaisia tehtäviä liikunnallisista verryyttelyistä yhteisiin keskusteluihin ja ryhmätehtäviin.

Tuntisuunnitelmat on jaettu kahteen kokonaisuuteen, luokille 3-4 ja 5-6. Kummassakin osassa on neljä eri aiheille omistettua tuntisuunnitelmaa. Oppaan tuntisuunnitelmia voidaan käyttää yhdessä muiden Minding Media -projektissa tuotettujen työkalujen kanssa.
Opettajan tueksi julkaistaan myöhemmin tuntiopetusdiat sekä arviointiaineisto.

Tuntisuunnitelmat käsittelevät neljää eri teemaa:

Medialukutaito
Medialukutaitoa käsittelevissä tuntisuunnitelmissa keskitytään kehittämään perusymmärrystä siitä, miten media toimii, miten se vaikuttaa meihin ja että media on aina jonkun tekemää. Tuntisuunnitelmiin liittyviin tehtäviin kuuluu mm. arkipäivän asioiden yhdistämistä mediaan, esitelmien tekemistä eri mediamuodoista sekä median vaikutusten pohtimista. Oppitunnin päätteeksi oppilas ymmärtää median olevan monimutkainen käsite.

Mainonnan lukutaito
Mainonnan lukutaidon opetussuunnitelmat keskittyvät erityyppisten mainosten tunnistamiseen, kuten piilomainonta, sekä tapoihin, joilla mainokset vaikuttavat tekemään ostopäätöksiä. Tehtävät sisältävät kriittistä pohdintaa sekä keskustelua eri mainonnan tyypeistä, mainosten ja tuotemerkkien tunnistamista ympäristössämme sekä omien mainosten luomista käyttämällä oppituntien aikana opittuja menetelmiä.

Valeuutiset ja disinformaatio
Valeuutisten ja disinformaation tuntisuunnitelmissa keskitytään luotettavan tiedon tunnistamiseen ja faktantarkistukseen. Tuntisuunnitelmissa käydään läpi mm. tekoälyä sekä sitä, miten kuvat voivat olla harhaanjohtavia kuvankäsittelyn vuoksi ja kuinka opiskelijat voivat käyttää Internetiä luotettavan tiedon löytämiseksi. Päätavoitteena on kannustaa kriittistä ajattelua ja ymmärrystä siitä, miten mediaviestit vaikuttavat ja miten media on aina jonkun luomaa. Oppilas oppii myös tunnistamaan faktan ja mielipiteen eron.

Sosiaalinen media
Sosiaalisen median tuntisuunnitelmissa keskitytään sosiaalisen median alustojen tunnistamiseen ja siihen, miten ne eroavat perinteisestä mediasta. Keskeisenä painopisteenä on Internet-turvallisuus ja tavat, joilla suojautua huijauksilta ja identiteettivarkauksilta. Oppitunnilla pohditaan yhdessä tapoja suojata itsensä verkossa, kuten vahvemmat salasanat ja tietosuoja-asetusten käyttö. Tehtävät myös kannustavat oppilaita käyttäytymään vastuullisesti, kunnioittavasti ja harkiten sosiaalisessa mediassa.