ElokuvaÄäni
Tuntisuunnitelma
4–6-vuotiaat
MonilukutaitoTieto- ja viestintäteknologia
Äidinkieli ja kirjallisuus
TabletÄlypuhelimet

Kuvaa, kuvittele, kerro!

Tässä työpajassa sukelletaan tarinoiden ja mielikuvituksen maailmaan. Millaisia tarinoita lapset ovat kuulleet ja millaisia mielensisäisiä kuvia tarinat heissä herättävät? Valokuvat, joita lapset ottavat itse toimivat omalle kertomukselle inspiraationa.

Työpajassa päästetään mielikuvitus lentoon tarinankerronnan myötä. Tablet-laitteilla otetaan valokuvia, jotka nivotaan digitarinaksi ääneen kerrotun tarinan avulla.

Kesto: 90min 

Kohderyhmä: 4-6-vuotiaat

Teemat: 

  • Ympäristön havainnointi
  • Valokuvaus
  • Digitarina
  • Mielikuvituksen harjoittaminen
  • Ryhmätyöskentely

Tavoitteet: 

  • Harjoitellaan tarinankerrontaa
  • Harjoitellaan tietotekniikan käyttöä
  • Tuotetaan ryhmässä digitarina, jossa jokaisen työpanos näkyy

Tarvikkeet:

  • Tablet-laitteet + sovellukset iMovie (iOS) tai KineMaster (Android)

Työpajan kulku

Aloitus 15 min

Paja alkaa yhdessä lattialla istuen ja juttelemalla saduista ja tarinoista: Minkä sadun kuulit viimeksi? Mikä on oma lempisatu?

Ohjaaja voi lukea lyhyen lorun, jonka aikana lapset laittavat silmänsä kiinni. Kun loru on loppu, ohjaaja kysyy millaisia “kuvia” näkyi? Mikä väri lorusta tuli mieleen? Entä tuliko mieleen jokin hahmo?

Sitten jatketaan. Tänään olisi tarkoitus tehdä oma tarina ryhmissä. Aloitetaan oman tarinan luominen ottamalla valokuvia. Valokuvat toimivat sadun juonen inspiraationa. 

Toiminta 20min

Jaetaan ryhmä 3-4 hengen ryhmiin. Ryhmät voivat istua lattialla lähellä toisia ryhmäläisiä. Jokaiselle ryhmälle annetaan yksi tablet-laite.

Tablet-laitteisiin on hyvä laittaa ryhmän numero näkyviin maalarin teipillä, jotta muistetaan, mille ryhmälle mikäkin laite kuuluu. Tablet-laitteet asetetaan lattialle, niin että jokainen ryhmänjäsen näkee sen. Kukaan ei saa vielä koskea laitteeseen. 

Tablet-laitteen käyttöä käydään yhdessä läpi. Ohjaaja näyttää, miten sillä otetaan valokuva. Kokeillaan vielä yhdessä, että kaikki osaavat ottaa laitteella valokuvan.  Nyt vasta ryhmäläiset saavat ottaa laitteen käteensä.

Seuraavaksi otetaan tarinaa varten valokuvia. Jokainen ryhmän jäsen saa ottaa kaksi valokuvaa. Jos kuvien ottaminen tuottaa jollekin haasteita, otetaan kuvat yhdessä opettajan tai ryhmän jäsenen kanssa. Otetaan tablet-laitteella valokuvia tilassa noin 10 minuuttia.

Sopikaa valokuvaamisen säännöt: mitä saa kuvata. Esimerkiksi kasvojen kuvaaminen ei välttämättä ole päiväkodissa suotavaa.

Kun valokuvat ovat otettu tablet-laitteet palautetaan ohjaajalle ja jäädään odottamaan seuraavia ohjeita omalle paikalle.

Kun kaikki ovat valmiina, kerro, että seuraavaksi kaikki voivat mennä leikkimään vapaasti. Ohjaaja ottaa aina yhden ryhmän kerrallaan toiseen huoneeseen tekemään tarinan loppuun. 

Tarinoiden nauhoitus tapahtuu toisessa tilassa 50 min

Ohjaaja kutsuu ryhmän kerrallaan toiseen tilaan. Ryhmä valitsee ottamistaan kuvista 3-6. Kuvat ladataan iMovieen ja katsotaan timelinellä. Katso ohjeet iMovien käyttöön täältä: mediametka.fi/oppimateriaali/videon-editointi-imoviella/.

Lasten kanssa pohditaan:
Millainen kertomus kuvista syntyy? Miten sadut ja tarinat yleensä alkavat? Millaisia hahmoja kertomuksessa voisi olla? Sijoittuuko kertomus päiväkotiin, metsään tai vaikka suureen linnaan?

Kuvien päälle nauhoitetaan lyhyt tarina. Lapset voivat sopia, kuka puhuu tarinan ääneen, tai ryhmä voi jakaa puheenvuorot niin, että jokaisen ääni kuuluu. Ohjaaja laittaa nauhoituksen päälle, ja antaa merkin, kun tarinankerronta voi alkaa. Kuunnelkaa nauhoitus yhdessä ja tarvittaessa parannelkaa sitä. Jos luokassa on lukutaitoisia kuulovammaisia oppilaita, opettaja lisää digitarinaan yksinkertaistetut tekstitykset iMovien ’Otsikot’ osiosta. 

Lopetus 5 min

Ryhmä kokoontuu työpajan lopuksi yhteen katsomaan syntyneet sadut tai voitte pitää niistä suuremmankin ensi-illan!

Avainsanat

Audiovisuaalinen kerrontaDokumenttiElokuvaMediakasvatusOsallisuusPäiväkotiValokuvausÄäni

Katso myös

KirjaÄäni

Tuntisuunnitelma

Kuunnelmatyöpaja

Tässä kuunnelmatyöpajassa lapset oppivat yhteistoiminnan avulla huomioimaan ja tuottamaan monipuolisesti erilaista äänikerrontaa.