Tekijät: Mediametka. Tehtävä perustuu Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen eläkeläisosallistujan Pentti Palomäen korona-aikana toteuttamaan sadunkerrontazoomiin. Jos olet…
Tekijät: Mervi Maatela ja Mediametka Kohderyhmä: Tehtävä sopii iäkkäiden kanssa työskenteleville ammattilaisille, esim. kirjastotyöntekijöille. Työpajan…
Tekijä: Mirja Pouke ja Mediametka Koska moninaisuuden käsitteeseen liittyy eri tekijöitä, ovat myös moninaiset kohtaamismahdollisuudet…
Mari Maasilta Vanhempien ikäpolvien media- ja digitaidot poikkeavat monin tavoin nuoremmista. Yleisen käsityksen mukaan ikäihmiset…
Mari Maasilta Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-24 toteuttaman Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli opettaa…
Mirja Pouke Nuoret opettivat ikäihmisille mediataitoja Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisessä Ylisukupolvinen luovuus –hankkeessa. Luova…
Pohdi ja keskustele esim. ystäviesi kanssa, millä tavoin vaikuttajat mainostavat tuotteita ja palveluita julkaisuissaan, videoissaan…
Mitä on mainoslukutaito? -sisältö on tuotettu yhteistyössä Luontoliiton Älä osta mitään -päivän kanssa. Työpajan voi toteuttaa kouluikäisten kanssa.
Mediasiltoja rakentamassa-hankkeessa haastateltiin RT-documentaries oy:n Ulla Turusta, joka piti mediatyöpajoja hankkeeseen liittyen Pohjois-Karjalassa. Näissä videoissa…
Miten ja miksi kulttuurisensitiivistä mediakasvatusta? Kulttuurisensitiivisyys merkitsee ennen kaikkea halua, kykyä ja herkkyyttä ymmärtää eri…
Ylisukupolvisessa mediakasvatuksessa huomioidaan kaikkien osapuolien taidot ja tarpeet. Jos samaan työpajaan osallistuu sekä iäkkäitä, että…
Kulttuurisensitiivisyys Kulttuurisensitiivisyys tarkoittaa ammattilaisen kulttuurisesti kunnioittavia vuorovaikutustaitoja ja arvostavaa sekä sanallista että sanatonta kohtaamista ja…
Valmistautuminen Mediametkan Podcast työpajan kesto on 4×2 tuntia, mutta sen voi pitää myös esimerkiksi koulupäivän…
Tämä tuntisuunnitelma sisältää ohjeet Mediametkan Mediasiltoja rakentamassa-hankeen aikana suunniteltuun ja toteutettuun kirja vs. elokuva-työpajaan. Hankkeessa…
Ett viktigt mål inom småbarnspedagogiken är att främja barnens entusiasm att utforska och prova saker…
Varhaiskasvatuksen yksi tärkeä tavoite on edistää lasten intoa tutkia ja kokeilla asioita monipuolisissa oppimisympäristöissä. Ihmettelyä,…
Modernin älypuhelimen voittokulku on merkinnyt mullistusta koko mediakulttuurille. Se ei ole ainoastaan muuttanut sitä, miten…
Ajaton tarina -mediatyöpajat tukevat lasten oman äänen kuulumista ja rohkaisevat heitä vaikuttamaan oman elinpiirinsä asioihin.
Tässä tehtävässä pohditaan tunteiden ilmaisua ja kehollisuutta Aku Ankka -sarjakuvan avulla.
Animaation tekeminen sopii melkein kaikenikäisille ja opettaa paljon taiteen tekemisestä ja kokemisesta.
Animaation avulla on mielekästä havainnollistaa asioita ja luoda uusia tapoja rikastuttaa oppisisältöjä.
Niin pelikulttuuri kuin pelialustat ja pelitkin ovat kehittyneet huimasti viimeisten vuosien aikana. Tästä osiosta löydät…
Digitaalisissa ympäristöissä toimiminen vaatii nuorilta kriittistä medialukutaitoa. Jokainen meistä on varmasti klikannut tai jakanut uutista,…
Disinformaatio ja piiloagendat -oppimateriaali tarjoaa toiminnallisia tehtäviä 13–17 -vuotiaiden nuorten mediakasvatuksen tueksi.
Mediankäytössä ja viestinnässä eettiset kysymykset korostuvat: toiminnallammevoi olla kauaskantoisia ja monimutkaisia vaikutuksia. Missä määrin digitaalinen…
Mainonnan lukutaito Mainonnan lukutaito -tehtäväkokonaisuus valottaa lapsille mainosmaailman logiikkaa. Tehtäväkokonaisuudessa pohditaan mitä mainonta oikeastaan on…
Tehtävässä askarrellaan oma ihmekkännykkä ja samalla pohditaan, mihin kaikkeen oikeaa kännykkää käytetään.
Tämän päivän media on sosiaalisen kanssakäymisen paikka ja omien mediatuotosten areena. Älypuhelimet jakavat nopeasti kuvia,…
Tämän harjoituksen tavoitteena on tarjota kasvattajalle kokemustietoa digitaalisesta pelaamisesta ja lasten ja nuorten pelikulttuurista. Etsi…
Työpajassa tutustutaan animaation teon perusteisiin piksallaation keinoin. Piksallaatio on stop motion animaation muoto, jossa omaa kehoa liikutellaan nuken tavoin. Tuloksena on omituinen, nykivän liikkeen animaatio.
Tässä pajassa keskustellaan lasten kanssa dialogikorttien avulla erilaisista mediasisällöistä. Tarkoitus on pohtia omaa mediankäyttöään ja mediankuluttamistaan keskustellen annettujen väittämien ja kysymysten avulla.
Keskustelussa keskitytään arjen tasapainoon digin ja kaiken muun välillä. Kohderyhmä: 7-12-vuotiaat Kesto: 45 min Tavoitteet:…
Suomen yleisellä kirjastolla on syntymäpäivä ja syntymätarkoitus. Kun Euroopan uusin villitys, lukuhimo, saavutti Suomen sivistyneistön,…
Yksinkertaisille elokuvaharjoituksille ja opetusvideoille on aina käyttöä. Nämä harjoitukset ovat sovellettavissa sopiviksi eri ikäisille.
Tämä leikki sopii ryhmätilanteisiin, esimerkiksi koulutuspäivän piristykseksi. Parhaitenleikki toimii, kun siihen osallistuu kerralla 6–15 leikkijää.…
Maalaa tai toteuta kollaasitekniikalla piirustuspaperille teos, joka kuvaa työelämäsi kulttuuristamoninaisuutta. Tee teoksessa näkyväksi kaikki kulttuuriset…
Tässä kuunnelmatyöpajassa lapset oppivat yhteistoiminnan avulla huomioimaan ja tuottamaan monipuolisesti erilaista äänikerrontaa.
Tässä työpajassa sukelletaan tarinoiden ja mielikuvituksen maailmaan. Millaisia tarinoita lapset ovat kuulleet ja millaisia mielensisäisiä kuvia tarinat heissä herättävät?
Kännykkäpäiväkirja on 10-12-vuotiaille tarkoitettu työpaja, jossa seurataan omaa kännykän käyttöä kahden päivän ajan. Seuranta-ajan pohjalta…
Kirjoitettu ja luettu tarina edustaa tarinankerrontaa pelkistetyimmillään. Kirjallisuus elää kielen ja ajattelun varassa. Kirjan tarina…
Animaatioelokuvalla tarkoitetaan sellaista elokuvaa, joka on luotu ruutu ruudulta elävöittämällä esimerkiksi piirustuksia, valokuvia, nukkeja, paperileikkeitä…
Mainosetsivät -oppimateriaalissa tunnistetaan, tulkitaan ja suunnitellaan mainoksia. Kokonaisuus sopii alle kouluikäisille.
Metkan dialogikorttien avulla lapset pystyvät itse sanallistamaan kokemuksiaan ja mielipiteitään mediakulttuurissa. Korttien avulla aikuiset ja…
Havainnoi ja tarkastele viiden päivän ajan, kuinka lasten ja nuorten mediakulttuuri näkyyomassa arjessasi ja lähiympäristössäsi.…
Suomi on monikulttuurisempi ja monimuotoisempi kuin koskaan. Millaista keskustelua saadaan aikaan, kun eri mediakulttuureista tulevat…
Tehtävässä tehdään omaa media-arkea kuvaava taideteos askarrellen.
Mediakulttuurin nopeassa sykkeessä on oltava sensitiivinen sille, millaisia aineksiamediakulttuuri tarjoilee lasten kasvuun ja kehitykseen. Mediakulttuurilla…
Miten meitä ohjaillaan digitaalisessa mediassa? Tämä materiaali tarjoaa keinoja algoritmien ja digitaalisten mediakuplien käsittelyyn.
Meidän mainokset -työpaja tarjoaa mediakasvatuksellisia keinoja mainonnan tunnistettavuuteen ja opettaa ymmärtämään mainonnan kohdentamisen logiikkaa.
Oletko mediakasvattajana somehirmu, cinefiili, pelikasvattajan perikuva vai kenties jotain ihan muuta? Testaa leikkimielisesti omat vahvuutesi…
Tämän hauskan testin avulla voit tutkia ja arvioida käytöstäsi mediakansalaisena. Oletko sinä se tyyppi, joka vaikuttaa valinnnoillaan omassa ystäväpiirissään?
Uuteen, ennalta tuntemattomaan paikkaan tai tilanteeseen meneminen on joskus jännittävää, koska on vaikea ennakoida ja…
Johdanto monilukutaitoon Käsite “monilukutaito” on kolmiosainen sana, jonka jokaisella osalla on tärkeä tehtävänsä. ”Moni” viittaa…
Inledning och inspiration till multilitteracitet Begreppet ”multilitteracitet” består av två delar som båda har sin…
Tubettaminen on ilmiö, joka mullisti lasten ja nuorten audiovisuaalisen mediakulttuurin vuoden 2005 jälkeen. Kukaan ei…
Tässä työpajassa nuoret oppivat kertomaan videon keinoin itselleen ajankohtaisesta mietteestä, toiveesta, unelmasta tai tunteesta. Kohderyhmä…
Pala-animaatio on kuin virtuaalinen paperinukkeleikki, jossa pahvista leikatut hahmot heräävät eloon ruudulla stop motion -animaatiossa.
Käsitettä pelikasvatus on käytetty tavoitteellisesti vasta muutaman vuoden ajan. Pelikasvatus on lähtökohdiltaan peleihin liittyvää media-…
Pelinkehitys nähdään ilmiön voimakkuudesta huolimatta yhä pelkkänä ammattimaisena professiona, todellisuudessa pelinkehityksessä on paljon osa-alueita, joiden…
Tässä tehtävässä tutustutaan erilaisiin peleihin, pohditaan pelimaailmoja ja tutustutaan ikärajoihin.
Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.
Tutorial ohjaa piirrosvideon tekemisessä. Videon kesto 4:25 min.
Sarjakuva on mediaesitys, jossa yhdistyvät kuva, sana ja erilaiset merkit. Näistä tekijöistä muodostuu yhtenäinen tarina,…
Sometiaisen videopajassa suunnitellaan ja kuvataan oma video kuvitteellisista mediankäyttöön liittyvistä tilanteista. Työpajan kohderyhmänä ovat 13-15-vuotiaat.…
Työpajassa osallistujat pääsevät tutustumaan vaikuttamiseen sosiaalisen median kautta. Vaikuttamista harjoitellaan suunnittelemalla oma sosiaalisen median kampanja…
Elokuvista voi oppia paljon katsomalla, pohtimalla ja keskustelemalla, mutta tehokas keino käsitellä elokuvaa on myös…
Tällä toimintaradalla alle kouluikäiset lapset saavat käsitellä mediaan liittyviä pelon tunteita turvallisesti oman aikuisen kanssa.
Tämä työpaja yhdistää uutiset ja tulevaisuuden ja herättelee pohtimaan journalismin tarkoitusta, etiikkaa sekä valeuutisia.
Koulujen mediakasvatuksen tulisi ohjata lasta ainakin kahdessa mainontaan liitttyvässä teemassa. Ensinnäkin mainostaja pyrkii kasvattamaan myyntiä…
Aikakauslehtiä tutkimalla pienikin lapsi oppii ymmärtämään mediaympäristön visuaalisuutta. Tehtävät soveltuvat alle 8-vuotiaille.
Videotuotanto kehittää laajasti medialukutaitoa Yläkoulussa oppijat alkavat luomaan tietoisesti omannäköistään mediakulttuuria. Luovat mediasisällöt syntyvät oppijoiden…
Videosarjassa keskitytään käyttämään laitteita, joita kotoa todennäköisimmin jo löytyy (kännykkä/tabletti), ja videoeditointiohjelmistoista esitellään ilmaisia iOS-…
Työpajassa käsitellään lasten lempisarjoja- ja pelejä sekä piirretään oma pelisankari. Lempisarjojen ja -pelien käsittely tapahtuu…
Unelmapeli-työpajassa osallistujat tutustuvat lautapelisuunnitteluun sekä suunnittelevat ja askartelevat oman lautapelin. Työpaja on toteutettavissa sekä etä-…
Videoiden teko on monelle lapselle ja nuorelle tänä päivänä yhä suositumpi harrastus ja monelle jopa…
Varaa kalenteriisi tyhjä hetki ja tee ammatillinen retki lähikirjastoosi tai työpaikkasi lähikirjastoon.Tutustu kirjaston kirja-, lehti-,…
Valograffiti on valokuva, johon on pitkällä valotusajalla tallennettu valoilla tehty kuvio. Näillä ohjeilla teet oman valograffitin.
Elokuvissa käydään edelleen, vaikka teattereiden kuolemaa on ennustettu videonauhureiden keksimisestä lähtien. Elokuvateatterikokemukseen on satsattu valtavasti…
Tutorial ohjeistaa miten voit hyödyntää iMovie-sovellusta videoiden jälkikäsittelyssä. Videon kesto 6:51 min.
Näitä vinkkejä seuraamalla nuoret oppivat kertomaan itselleen ajankohtaisesta mietteestä, toiveesta, unelmasta tai tunteesta.
Tarinamuotoista kulttuuria kulutetaan jatkuvasti enemmän monialustaisesti. Samat tarinat löytävät siis tiensä kirjoista esimerkiksi elokuviin, digitaalisiin peleihin, lautapeleihin, musiikkiin ja sosiaalisen median sisältöihin. Tässä työpajassa alakoulun vanhimmat oppilaat pääsevät tutkimaan kirjojen ja digitaalisten pelien yhteyksiä pelillistämisen keinoin.
Valeuutiset sekoittuvat päivittäiseen uutisvirtaan ja sosiaalisen median viestintään. Kansalaisilta vaaditaan yhä enemmän tarkkuutta ja vaivaa…
Tämä oppimateriaali innostaa pohtimaan äänen merkitystä erilaisissa yhteyksissä ja kannustaa kokeilemaan oman äänitaiteen tekemistä.
Tässä tehtävässä tutustutaan aikakauslehtien kuviin tai sarjakuvaan pohtimalla, miltä kuva kuulostaa?