Mediametka ry on Suomen johtava käytännön mediakasvatuksen asiantuntijajärjestö. Mediametkan toiminta kehittää kaikenikäisten mediataitoja ja luovuutta sekä toteuttaa laadukasta elokuvakulttuuritoimintaa.
Materiaalit
Metkan materiaalit tarjoavat konkreettisia vinkkejä käytännön mediakasvatustyöhön. Kehitämme säännöllisesti uusia materiaaleja tukeaksemme kasvattajien toimintaa muuttuvassa mediakulttuurissa. Asiantuntija-artikkelimme tarkastelevat mediakasvatuksen aiheita toiminnallisen mediakasvatuksen kehyksessä, osallisuutta, luovia prosesseja ja kulttuurista monimuotoisuutta unohtamatta. Inspiroidu kanssamme mediasta, testaa vahvuutesi mediakasvattajana ja räätälöi itsellesi henkilökohtainen mediakasvatuksen oppimispolku. Löydät omaan työhösi sopivat mediakasvatusmateriaalit hakukoneemme avulla. Etsi ja kokeile rohkeasti!
Tekijät: Mediametka. Tehtävä perustuu Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen eläkeläisosallistujan Pentti Palomäen korona-aikana toteuttamaan sadunkerrontazoomiin. Jos olet…
Tekijät: Mervi Maatela ja Mediametka Kohderyhmä: Tehtävä sopii iäkkäiden kanssa työskenteleville ammattilaisille, esim. kirjastotyöntekijöille. Työpajan…
Mari Maasilta Mediametkan, Amazementin ja Eläkeliiton yhteisen, vuosina 2023-24 toteuttaman Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli opettaa…
Kulttuurisensitiivisyys Kulttuurisensitiivisyys tarkoittaa ammattilaisen kulttuurisesti kunnioittavia vuorovaikutustaitoja ja arvostavaa sekä sanallista että sanatonta kohtaamista ja…
Tämä tuntisuunnitelma sisältää ohjeet Mediametkan Mediasiltoja rakentamassa-hankeen aikana suunniteltuun ja toteutettuun kirja vs. elokuva-työpajaan. Hankkeessa…
Mainonnan lukutaito Mainonnan lukutaito -tehtäväkokonaisuus valottaa lapsille mainosmaailman logiikkaa. Tehtäväkokonaisuudessa pohditaan mitä mainonta oikeastaan on…
Työpajassa tutustutaan animaation teon perusteisiin piksallaation keinoin. Piksallaatio on stop motion animaation muoto, jossa omaa kehoa liikutellaan nuken tavoin. Tuloksena on omituinen, nykivän liikkeen animaatio.
Tässä pajassa keskustellaan lasten kanssa dialogikorttien avulla erilaisista mediasisällöistä. Tarkoitus on pohtia omaa mediankäyttöään ja mediankuluttamistaan keskustellen annettujen väittämien ja kysymysten avulla.
Maalaa tai toteuta kollaasitekniikalla piirustuspaperille teos, joka kuvaa työelämäsi kulttuuristamoninaisuutta. Tee teoksessa näkyväksi kaikki kulttuuriset…
Tässä työpajassa sukelletaan tarinoiden ja mielikuvituksen maailmaan. Millaisia tarinoita lapset ovat kuulleet ja millaisia mielensisäisiä kuvia tarinat heissä herättävät?
Mediakulttuurin nopeassa sykkeessä on oltava sensitiivinen sille, millaisia aineksiamediakulttuuri tarjoilee lasten kasvuun ja kehitykseen. Mediakulttuurilla…
Tämän hauskan testin avulla voit tutkia ja arvioida käytöstäsi mediakansalaisena. Oletko sinä se tyyppi, joka vaikuttaa valinnnoillaan omassa ystäväpiirissään?
Pelinkehitys nähdään ilmiön voimakkuudesta huolimatta yhä pelkkänä ammattimaisena professiona, todellisuudessa pelinkehityksessä on paljon osa-alueita, joiden…
Sometiaisen videopajassa suunnitellaan ja kuvataan oma video kuvitteellisista mediankäyttöön liittyvistä tilanteista. Työpajan kohderyhmänä ovat 13-15-vuotiaat.…
Työpajassa osallistujat pääsevät tutustumaan vaikuttamiseen sosiaalisen median kautta. Vaikuttamista harjoitellaan suunnittelemalla oma sosiaalisen median kampanja…
Videotuotanto kehittää laajasti medialukutaitoa Yläkoulussa oppijat alkavat luomaan tietoisesti omannäköistään mediakulttuuria. Luovat mediasisällöt syntyvät oppijoiden…
Videosarjassa keskitytään käyttämään laitteita, joita kotoa todennäköisimmin jo löytyy (kännykkä/tabletti), ja videoeditointiohjelmistoista esitellään ilmaisia iOS-…
Unelmapeli-työpajassa osallistujat tutustuvat lautapelisuunnitteluun sekä suunnittelevat ja askartelevat oman lautapelin. Työpaja on toteutettavissa sekä etä-…
Tarinamuotoista kulttuuria kulutetaan jatkuvasti enemmän monialustaisesti. Samat tarinat löytävät siis tiensä kirjoista esimerkiksi elokuviin, digitaalisiin peleihin, lautapeleihin, musiikkiin ja sosiaalisen median sisältöihin. Tässä työpajassa alakoulun vanhimmat oppilaat pääsevät tutkimaan kirjojen ja digitaalisten pelien yhteyksiä pelillistämisen keinoin.