Mediametka ry on Suomen johtava käytännön mediakasvatuksen asiantuntijajärjestö. Mediametkan toiminta kehittää kaikenikäisten mediataitoja ja luovuutta sekä toteuttaa laadukasta elokuvakulttuuritoimintaa.
Materiaalit
Metkan materiaalit tarjoavat konkreettisia vinkkejä käytännön mediakasvatustyöhön. Kehitämme säännöllisesti uusia materiaaleja tukeaksemme kasvattajien toimintaa muuttuvassa mediakulttuurissa. Asiantuntija-artikkelimme tarkastelevat mediakasvatuksen aiheita toiminnallisen mediakasvatuksen kehyksessä, osallisuutta, luovia prosesseja ja kulttuurista monimuotoisuutta unohtamatta. Inspiroidu kanssamme mediasta, testaa vahvuutesi mediakasvattajana ja räätälöi itsellesi henkilökohtainen mediakasvatuksen oppimispolku. Löydät omaan työhösi sopivat mediakasvatusmateriaalit hakukoneemme avulla. Etsi ja kokeile rohkeasti!
Tämä tuntisuunnitelma sisältää ohjeet Mediametkan Mediasiltoja rakentamassa-hankeen aikana suunniteltuun ja toteutettuun kirja vs. elokuva-työpajaan. Hankkeessa…
Mediankäytössä ja viestinnässä eettiset kysymykset korostuvat: toiminnallammevoi olla kauaskantoisia ja monimutkaisia vaikutuksia. Missä määrin digitaalinen…
Mainonnan lukutaito Mainonnan lukutaito -tehtäväkokonaisuus valottaa lapsille mainosmaailman logiikkaa. Tehtäväkokonaisuudessa pohditaan mitä mainonta oikeastaan on…
Tässä työpajassa sukelletaan tarinoiden ja mielikuvituksen maailmaan. Millaisia tarinoita lapset ovat kuulleet ja millaisia mielensisäisiä kuvia tarinat heissä herättävät?
Mediakulttuurin nopeassa sykkeessä on oltava sensitiivinen sille, millaisia aineksiamediakulttuuri tarjoilee lasten kasvuun ja kehitykseen. Mediakulttuurilla…
Tämän hauskan testin avulla voit tutkia ja arvioida käytöstäsi mediakansalaisena. Oletko sinä se tyyppi, joka vaikuttaa valinnnoillaan omassa ystäväpiirissään?
Tarinamuotoista kulttuuria kulutetaan jatkuvasti enemmän monialustaisesti. Samat tarinat löytävät siis tiensä kirjoista esimerkiksi elokuviin, digitaalisiin peleihin, lautapeleihin, musiikkiin ja sosiaalisen median sisältöihin. Tässä työpajassa alakoulun vanhimmat oppilaat pääsevät tutkimaan kirjojen ja digitaalisten pelien yhteyksiä pelillistämisen keinoin.