Mediametka ry on Suomen johtava käytännön mediakasvatuksen asiantuntijajärjestö. Mediametkan toiminta kehittää kaikenikäisten mediataitoja ja luovuutta sekä toteuttaa laadukasta elokuvakulttuuritoimintaa.
Materiaalit
Metkan materiaalit tarjoavat konkreettisia vinkkejä käytännön mediakasvatustyöhön. Kehitämme säännöllisesti uusia materiaaleja tukeaksemme kasvattajien toimintaa muuttuvassa mediakulttuurissa. Asiantuntija-artikkelimme tarkastelevat mediakasvatuksen aiheita toiminnallisen mediakasvatuksen kehyksessä, osallisuutta, luovia prosesseja ja kulttuurista monimuotoisuutta unohtamatta. Inspiroidu kanssamme mediasta, testaa vahvuutesi mediakasvattajana ja räätälöi itsellesi henkilökohtainen mediakasvatuksen oppimispolku. Löydät omaan työhösi sopivat mediakasvatusmateriaalit hakukoneemme avulla. Etsi ja kokeile rohkeasti!
Tekijät: Mediametka. Tehtävä perustuu Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen eläkeläisosallistujan Pentti Palomäen korona-aikana toteuttamaan sadunkerrontazoomiin. Jos olet…
Tekijät: Mervi Maatela ja Mediametka Kohderyhmä: Tehtävä sopii iäkkäiden kanssa työskenteleville ammattilaisille, esim. kirjastotyöntekijöille. Työpajan…
Mainonnan lukutaito Mainonnan lukutaito -tehtäväkokonaisuus valottaa lapsille mainosmaailman logiikkaa. Tehtäväkokonaisuudessa pohditaan mitä mainonta oikeastaan on…
Työpajassa osallistujat pääsevät tutustumaan vaikuttamiseen sosiaalisen median kautta. Vaikuttamista harjoitellaan suunnittelemalla oma sosiaalisen median kampanja…
Videotuotanto kehittää laajasti medialukutaitoa Yläkoulussa oppijat alkavat luomaan tietoisesti omannäköistään mediakulttuuria. Luovat mediasisällöt syntyvät oppijoiden…
Videosarjassa keskitytään käyttämään laitteita, joita kotoa todennäköisimmin jo löytyy (kännykkä/tabletti), ja videoeditointiohjelmistoista esitellään ilmaisia iOS-…
Tarinamuotoista kulttuuria kulutetaan jatkuvasti enemmän monialustaisesti. Samat tarinat löytävät siis tiensä kirjoista esimerkiksi elokuviin, digitaalisiin peleihin, lautapeleihin, musiikkiin ja sosiaalisen median sisältöihin. Tässä työpajassa alakoulun vanhimmat oppilaat pääsevät tutkimaan kirjojen ja digitaalisten pelien yhteyksiä pelillistämisen keinoin.