Mediametka ry on Suomen johtava käytännön mediakasvatuksen asiantuntijajärjestö. Mediametkan toiminta kehittää kaikenikäisten mediataitoja ja luovuutta sekä toteuttaa laadukasta elokuvakulttuuritoimintaa.
Materiaalit
Metkan materiaalit tarjoavat konkreettisia vinkkejä käytännön mediakasvatustyöhön. Kehitämme säännöllisesti uusia materiaaleja tukeaksemme kasvattajien toimintaa muuttuvassa mediakulttuurissa. Asiantuntija-artikkelimme tarkastelevat mediakasvatuksen aiheita toiminnallisen mediakasvatuksen kehyksessä, osallisuutta, luovia prosesseja ja kulttuurista monimuotoisuutta unohtamatta. Inspiroidu kanssamme mediasta, testaa vahvuutesi mediakasvattajana ja räätälöi itsellesi henkilökohtainen mediakasvatuksen oppimispolku. Löydät omaan työhösi sopivat mediakasvatusmateriaalit hakukoneemme avulla. Etsi ja kokeile rohkeasti!
Tämä tuntisuunnitelma sisältää ohjeet Mediametkan Mediasiltoja rakentamassa-hankeen aikana suunniteltuun ja toteutettuun kirja vs. elokuva-työpajaan. Hankkeessa…
Työpajassa tutustutaan animaation teon perusteisiin piksallaation keinoin. Piksallaatio on stop motion animaation muoto, jossa omaa kehoa liikutellaan nuken tavoin. Tuloksena on omituinen, nykivän liikkeen animaatio.
Tässä työpajassa sukelletaan tarinoiden ja mielikuvituksen maailmaan. Millaisia tarinoita lapset ovat kuulleet ja millaisia mielensisäisiä kuvia tarinat heissä herättävät?
Animaatioelokuvalla tarkoitetaan sellaista elokuvaa, joka on luotu ruutu ruudulta elävöittämällä esimerkiksi piirustuksia, valokuvia, nukkeja, paperileikkeitä…
Videosarjassa keskitytään käyttämään laitteita, joita kotoa todennäköisimmin jo löytyy (kännykkä/tabletti), ja videoeditointiohjelmistoista esitellään ilmaisia iOS-…
Elokuvissa käydään edelleen, vaikka teattereiden kuolemaa on ennustettu videonauhureiden keksimisestä lähtien. Elokuvateatterikokemukseen on satsattu valtavasti…
Tarinamuotoista kulttuuria kulutetaan jatkuvasti enemmän monialustaisesti. Samat tarinat löytävät siis tiensä kirjoista esimerkiksi elokuviin, digitaalisiin peleihin, lautapeleihin, musiikkiin ja sosiaalisen median sisältöihin. Tässä työpajassa alakoulun vanhimmat oppilaat pääsevät tutkimaan kirjojen ja digitaalisten pelien yhteyksiä pelillistämisen keinoin.