Tuntisuunnitelma

Pelityöpaja

Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.

Sometiaisen videopaja

Sometiaisen videopajassa suunnitellaan ja kuvataan oma video kuvitteellisista mediankäyttöön liittyvistä tilanteista. Työpajan kohderyhmänä ovat 13-15-vuotiaat.…

Sosiaalinen media vaikuttamisen välineenä

Työpajassa osallistujat pääsevät tutustumaan vaikuttamiseen sosiaalisen median kautta. Vaikuttamista harjoitellaan suunnittelemalla oma sosiaalisen median kampanja…

Toimintarata lapsille ja vanhemmille

Tällä toimintaradalla alle kouluikäiset lapset saavat käsitellä mediaan liittyviä pelon tunteita turvallisesti oman aikuisen kanssa.

Tulevaisuuden uutiset

Tämä työpaja yhdistää uutiset ja tulevaisuuden ja herättelee pohtimaan journalismin tarkoitusta, etiikkaa sekä valeuutisia.

Tutkimusretki aikakauslehteen

Aikakauslehtiä tutkimalla pienikin lapsi oppii ymmärtämään mediaympäristön visuaalisuutta. Tehtävät soveltuvat alle 8-vuotiaille.

Tv-hahmosta pelisankariksi

Työpajassa käsitellään lasten lempisarjoja- ja pelejä sekä piirretään oma pelisankari. Lempisarjojen ja -pelien käsittely tapahtuu…

Unelmapeli – Suunnitellaan oma lautapeli!

Unelmapeli-työpajassa osallistujat tutustuvat lautapelisuunnitteluun sekä suunnittelevat ja askartelevat oman lautapelin. Työpaja on toteutettavissa sekä etä-…

Valograffiti

Valograffiti on valokuva, johon on pitkällä valotusajalla tallennettu valoilla tehty kuvio. Näillä ohjeilla teet oman valograffitin.

Voiko kirja olla kuin peli?

Tarinamuotoista kulttuuria kulutetaan jatkuvasti enemmän monialustaisesti. Samat tarinat löytävät siis tiensä kirjoista esimerkiksi elokuviin, digitaalisiin peleihin, lautapeleihin, musiikkiin ja sosiaalisen median sisältöihin. Tässä työpajassa alakoulun vanhimmat oppilaat pääsevät tutkimaan kirjojen ja digitaalisten pelien yhteyksiä pelillistämisen keinoin.