Ajattelu

Ajattelu ja oppimaan oppiminen

Mediakuplat, algoritmit ja mainonta

Miten meitä ohjaillaan digitaalisessa mediassa? Tämä materiaali tarjoaa keinoja algoritmien ja digitaalisten mediakuplien käsittelyyn.

Millainen mediakasvattaja olet?

Oletko mediakasvattajana somehirmu, cinefiili, pelikasvattajan perikuva vai kenties jotain ihan muuta? Testaa leikkimielisesti omat vahvuutesi…

Minkälainen mediankäyttäjä olet?

Tämän hauskan testin avulla voit tutkia ja arvioida käytöstäsi mediakansalaisena. Oletko sinä se tyyppi, joka vaikuttaa valinnnoillaan omassa ystäväpiirissään?

Monilukutaito

Uuteen, ennalta tuntemattomaan paikkaan tai tilanteeseen meneminen on joskus jännittävää, koska on vaikea ennakoida ja…

Pelikasvatuksen tutoriaali

Käsitettä pelikasvatus on käytetty tavoitteellisesti vasta muutaman vuoden ajan. Pelikasvatus on lähtökohdiltaan peleihin liittyvää media-…

Toimintarata lapsille ja vanhemmille

Tällä toimintaradalla alle kouluikäiset lapset saavat käsitellä mediaan liittyviä pelon tunteita turvallisesti oman aikuisen kanssa.

Tulevaisuuden uutiset

Tämä työpaja yhdistää uutiset ja tulevaisuuden ja herättelee pohtimaan journalismin tarkoitusta, etiikkaa sekä valeuutisia.

Tunnista mainonta ostopolulla

Koulujen mediakasvatuksen tulisi ohjata lasta ainakin kahdessa mainontaan liitttyvässä teemassa. Ensinnäkin mainostaja pyrkii kasvattamaan myyntiä…

Tutkimusretki aikakauslehteen

Aikakauslehtiä tutkimalla pienikin lapsi oppii ymmärtämään mediaympäristön visuaalisuutta. Tehtävät soveltuvat alle 8-vuotiaille.

Voiko kirja olla kuin peli?

Tarinamuotoista kulttuuria kulutetaan jatkuvasti enemmän monialustaisesti. Samat tarinat löytävät siis tiensä kirjoista esimerkiksi elokuviin, digitaalisiin peleihin, lautapeleihin, musiikkiin ja sosiaalisen median sisältöihin. Tässä työpajassa alakoulun vanhimmat oppilaat pääsevät tutkimaan kirjojen ja digitaalisten pelien yhteyksiä pelillistämisen keinoin.