Ajan henki on mobiili – entä tulevaisuudessa?
Modernin älypuhelimen voittokulku on merkinnyt mullistusta koko mediakulttuurille. Se ei ole ainoastaan muuttanut sitä, miten…
Akun ilmeet
Tässä tehtävässä pohditaan tunteiden ilmaisua ja kehollisuutta Aku Ankka -sarjakuvan avulla.
Disinformaatio -työpaja
Digitaalisissa ympäristöissä toimiminen vaatii nuorilta kriittistä medialukutaitoa. Jokainen meistä on varmasti klikannut tai jakanut uutista,…
Disinformaatio nuorten mediamaisemassa
Disinformaatio ja piiloagendat -oppimateriaali tarjoaa toiminnallisia tehtäviä 13–17 -vuotiaiden nuorten mediakasvatuksen tueksi.
Etiikka digitaalisessa mediakulttuurissa
Mediankäytössä ja viestinnässä eettiset kysymykset korostuvat: toiminnallammevoi olla kauaskantoisia ja monimutkaisia vaikutuksia. Missä määrin digitaalinen…
Etäopiskelumateriaalit
Mainonnan lukutaito Mainonnan lukutaito -tehtäväkokonaisuus valottaa lapsille mainosmaailman logiikkaa. Tehtäväkokonaisuudessa pohditaan mitä mainonta oikeastaan on…
Johdatus eettiseen mediakulttuuriin
Tämän päivän media on sosiaalisen kanssakäymisen paikka ja omien mediatuotosten areena. Älypuhelimet jakavat nopeasti kuvia,…
Kasvattajan pelipäivä
Tämän harjoituksen tavoitteena on tarjota kasvattajalle kokemustietoa digitaalisesta pelaamisesta ja lasten ja nuorten pelikulttuurista. Etsi…
Keskustelupaja: Digipelit ja mainokset
Tässä pajassa keskustellaan lasten kanssa dialogikorttien avulla erilaisista mediasisällöistä. Tarkoitus on pohtia omaa mediankäyttöään ja mediankuluttamistaan keskustellen annettujen väittämien ja kysymysten avulla.
Kuka pelkää tulevaisuutta? -leikki
Tämä leikki sopii ryhmätilanteisiin, esimerkiksi koulutuspäivän piristykseksi. Parhaitenleikki toimii, kun siihen osallistuu kerralla 6–15 leikkijää.…