Mediakuplat, algoritmit ja mainonta
Miten meitä ohjaillaan digitaalisessa mediassa? Tämä materiaali tarjoaa keinoja algoritmien ja digitaalisten mediakuplien käsittelyyn.
Meidän mainokset
Meidän mainokset -työpaja tarjoaa mediakasvatuksellisia keinoja mainonnan tunnistettavuuteen ja opettaa ymmärtämään mainonnan kohdentamisen logiikkaa.
Pala-animaatio
Pala-animaatio on kuin virtuaalinen paperinukkeleikki, jossa pahvista leikatut hahmot heräävät eloon ruudulla stop motion -animaatiossa.
Pelittää!
Tässä tehtävässä tutustutaan erilaisiin peleihin, pohditaan pelimaailmoja ja tutustutaan ikärajoihin.
Pelityöpaja
Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.
Tunnista mainonta ostopolulla
Koulujen mediakasvatuksen tulisi ohjata lasta ainakin kahdessa mainontaan liitttyvässä teemassa. Ensinnäkin mainostaja pyrkii kasvattamaan myyntiä…
Tutkimusretki aikakauslehteen
Aikakauslehtiä tutkimalla pienikin lapsi oppii ymmärtämään mediaympäristön visuaalisuutta. Tehtävät soveltuvat alle 8-vuotiaille.
Tuumasta toimeen! -ohjevideot
Videosarjassa keskitytään käyttämään laitteita, joita kotoa todennäköisimmin jo löytyy (kännykkä/tabletti), ja videoeditointiohjelmistoista esitellään ilmaisia iOS-…
Tv-hahmosta pelisankariksi
Työpajassa käsitellään lasten lempisarjoja- ja pelejä sekä piirretään oma pelisankari. Lempisarjojen ja -pelien käsittely tapahtuu…
Unelmapeli – Suunnitellaan oma lautapeli!
Unelmapeli-työpajassa osallistujat tutustuvat lautapelisuunnitteluun sekä suunnittelevat ja askartelevat oman lautapelin. Työpaja on toteutettavissa sekä etä-…