Mediakollaasi luodaan skräppäämällä (scrapbooking), jonka idea on yhdistää leikekirja, päiväkirja ja valokuva-albumi. Tehtävää voi jatkaa tekemällä kollaasi vihkoon ja tekemällä vihkosta oman mediapäiväkirjan.
Kohderyhmä: 7–9 vuotiaat
Ryhmäkoko: max. 10
Kesto: 45–60 min
Tavoitteet:
- Eri medioiden erityispiirteiden hahmottaminen.
- Oman mediankäytön tarkkailuun innostaminen
- Kuvanlukutaidon harjaannuttaminen.
Välineet:
- Paperia tai vihkoja
- vanhoja aikakauslehtiä ja sanomalehtiä
- vanhoja kortteja, mainoksia
- saksia, liimaa
- (koristenauhaa, askarteluhilettä, lahjapapereita, tapettia).
Mitä medioita seuraat?
Keskustellaan yhdessä siitä, mitä medioista kukin seuraa ja miksi. Mietitään yhdessä, mitä eri medialajeja on olemassa: internet, televisio, pelit, lehdet, kirjat…
Keskustellaan seuraavista kysymyksistä lasten kanssa:
- Mitä medioita seuraat?
- Mitä ohjelmia tai juttuja niistä seuraat?
- Kuinka paljon ja usein seuraat?
- Missä medioissa on ikäisillesi suunnattua ohjelmaa?
- Mistä mediasta saat tietoa?
- Minkä median parissa viihdyt?
- Millaisiin mainoksiin törmäät mediassa?
- Tuotatko itse juttuja, kuvia, ääniä johonkin mediaan?
Minun mediani
Tehdään kuvista, teksteistä ja muusta materiaalista oma mediakollasi, joka kertoo omasta mediankäytöstä. Voidaan esim. käyttää lehtien tv- ja radio-ohjelmia, mainoksia elokuvista, idolikuvia ja niin edelleen.
Omaa mediankäyttöä kannattaa seurata, jotta voi huomata, meneekö siihen liikaa aikaa ja onko se yksipuolista.
Apukysymyksiä ja keskustelunavauksia kollaasin teon yhteydessä käytäväksi:
Ketkä mediatähdet ovat suosikkejasi?
Mitä ohjelmia ja juttuja kaipaisit eri medioihin?
Millaisen jutun tai ohjelman itse haluaisit tehdä?
Millaisista mainoksista mediassa pidät, mitkä mainokset ärsyttävät ja miksi?
Tehtävä on julkaistu aikaisemmin teoksessa Mediametkaa 5 – Kirjasto kohtaa mediakulttuurin (2010). Tehtävää on päivitetty.
Avainsanat
Katso myös
Tuntisuunnitelma
Ihmekännykkä
Tehtävässä askarrellaan oma ihmekkännykkä ja samalla pohditaan, mihin kaikkeen oikeaa kännykkää käytetään.
Tuntisuunnitelma
Meidän mainokset
Meidän mainokset -työpaja tarjoaa mediakasvatuksellisia keinoja mainonnan tunnistettavuuteen ja opettaa ymmärtämään mainonnan kohdentamisen logiikkaa.
Tuntisuunnitelma
Toimintarata lapsille ja vanhemmille
Tällä toimintaradalla alle kouluikäiset lapset saavat käsitellä mediaan liittyviä pelon tunteita turvallisesti oman aikuisen kanssa.