Työpajassa osallistujat pääsevät tutustumaan vaikuttamiseen sosiaalisen median kautta. Vaikuttamista harjoitellaan suunnittelemalla oma sosiaalisen median kampanja ja luomalla postaus Instagramiin. Työpaja on toteutettavissa sekä etä- että lähitapaamisena. Kohderyhmänä ovat 13-15-vuotiaat.
Tavoitteet
- Oppia tunnistamaan, miten sosiaalisessa mediassa vaikutetaan
- Kehittää sosiaalisen median vaikuttamisen taitoja
- Oppia suunnittelemaan sosiaalisen median kampanja
- Oppia luomaan vaikuttava postaus sosiaaliseen mediaan
Kesto
150 min (2,5h)
Kohderyhmä
13 – 15 – vuotiaat
Tarvikkeet
- Älypuhelin, jossa on Instagram-sovellus
- Instagramiin luotu yhteinen tili postauksille
- Kuvaamiseen sopiva kamera (puhelin tai kamera, josta mahdollisuus siirtää kuvia/videoita Instagramiin)
Toiminta
Aloitus, 10 min
- Ohjaaja esittäytyy ryhmälle.
- Kerro, että työpajassa harjoitellaan vaikuttamista sosiaalisen median kautta erilaisten tehtävien avulla.
- Käykää läpi nimikierros, jotta kaikki tulevat tutuiksi toisilleen.
Paritehtävä: Etsitään internetistä vaikuttavia sosiaalisen median kampanjoita ja postauksia, 35 min
- Jaa ryhmä pareihin.
- Etsikäää internetistä esimerkkejä vaikuttavista sosiaalisen median kampanjoista tai postauksista.
- Listatkaa esimerkit ylös ja pohtikaa, miksi se on teidän mielestä vaikuttava. Valmistautukaa esittämään esimerkit muille ryhmäläisille.
- Tarvitsette tehtävään internetillä varustetun laitteen. Voitte käyttää älypuhelinta tai tietokonetta.
- Tehtävän tekoon on aikaa 20 min.
- Keskustelkaa tehtävän lopuksi, että millaisia esimerkkejä löysitte ja miksi ne ovat teidän mielestänne vaikuttavia.
Ryhmätehtävä: Suunnitellaan sosiaalisen median kampanja, 45 min
- Jaa ryhmä 3-4 hengen pienryhmiin
- Suunnitelkaa ryhmänä vaikuttava kampanja sosiaaliseen mediaan. Kampanjasta tehdään vain kirjallinen suunnitelma, jota ei tarvitse toteuttaa.
- Kerro mitä kampanjalla tarkoitetaan: se on tavoitteellista, viestinnällistä toimintaa, joka on säännöllistä ja eri medioita hyödyntävää
- Valitkaa aihe kampanjaan itse.
- Kampanjaa voi miettiä seuraavien kysymysten avulla:
- Millaiseen asiaan haluaisitte vaikuttaa? Miksi?
- Mitä haluaisitte saada ihmiset tekemään asiaan liittyen?
- Millaisia sosiaalisen median ominaisuuksia voisitte hyödyntää, jotta vaikuttava viesti tavoittaisi oikean kohderyhmän?
- Millainen kampanja tukisi parhaiten viestinne vaikuttavuutta? Esimerkiksi kuinka usein viestiä levitetään, millaisia ovat tekstit/kuvat/videot jne.
- Voitte suunnitella kampanja paperille, tekstinkäsittelyohjelmaan, padletille…
- Etsikää myös kampanjaan sopiva kuva ja lisätkää se suunnitelmanne yhteyteeen.
- Esitelkää kampanjat toisille ryhmille: mikä on kampanjanne aihe ja miten toteuttaisitte sen?
Yksilötehtävä: Luodaan vaikuttava Instagram-postaus, 45 min
- Luo ryhmälle ennen tehtävän aloitusta oma, yksityinen Instagram-tili, jonne postaukset julkaistaan. Voit jakaa tunnukset kaikille tai voitte vaihtoehtoisesti tehdä postaukset yhdellä puhelimella.
- Tehkää oma postaus Instagramiin aiheesta, johon haluaisit vaikuttaa sosiaalisen median kautta. Postauksessa tulee olla tekstiä ja kuva tai lyhyt video – käytä luovuuttasi!
- Valitse aihe postaukseesi itse.
- Aikaa postauksen tekoon on 25 min.
- Käykää tehtävän lopuksi postaukset yhdessä läpi
- Miksi haluaisit vaikuttaa juuri tähän aiheeseen?
Lopuksi: Mitä työpajassa opittiin? 15 min
- Tee lopuksi yhteenveto työpajasta ja pyydä osallistujia vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia asioita työpajasta jäi mieleen?
- Opitko jotain uutta työpajan aikana?
- Kiitä osallistumisesta työpajaan!
Tekijä: Heidi Isotalo