Työpajassa osallistujat pääsevät tutustumaan vaikuttamiseen sosiaalisen median kautta. Vaikuttamista harjoitellaan suunnittelemalla oma sosiaalisen median kampanja ja luomalla postaus Instagramiin. Työpaja on toteutettavissa sekä etä- että lähitapaamisena. Kohderyhmänä ovat 13-15-vuotiaat.
Tavoitteet
- Oppia tunnistamaan, miten sosiaalisessa mediassa vaikutetaan
 - Kehittää sosiaalisen median vaikuttamisen taitoja
 - Oppia suunnittelemaan sosiaalisen median kampanja
 - Oppia luomaan vaikuttava postaus sosiaaliseen mediaan
 
Kesto
150 min (2,5h)
Kohderyhmä
13 – 15 – vuotiaat
Tarvikkeet
- Älypuhelin, jossa on Instagram-sovellus
 - Instagramiin luotu yhteinen tili postauksille
 - Kuvaamiseen sopiva kamera (puhelin tai kamera, josta mahdollisuus siirtää kuvia/videoita Instagramiin)
 
Toiminta
Aloitus, 10 min
- Ohjaaja esittäytyy ryhmälle.
 - Kerro, että työpajassa harjoitellaan vaikuttamista sosiaalisen median kautta erilaisten tehtävien avulla.
 - Käykää läpi nimikierros, jotta kaikki tulevat tutuiksi toisilleen.
 
Paritehtävä: Etsitään internetistä vaikuttavia sosiaalisen median kampanjoita ja postauksia, 35 min
- Jaa ryhmä pareihin.
 - Etsikäää internetistä esimerkkejä vaikuttavista sosiaalisen median kampanjoista tai postauksista.
 - Listatkaa esimerkit ylös ja pohtikaa, miksi se on teidän mielestä vaikuttava. Valmistautukaa esittämään esimerkit muille ryhmäläisille.
 - Tarvitsette tehtävään internetillä varustetun laitteen. Voitte käyttää älypuhelinta tai tietokonetta.
 - Tehtävän tekoon on aikaa 20 min.
 - Keskustelkaa tehtävän lopuksi, että millaisia esimerkkejä löysitte ja miksi ne ovat teidän mielestänne vaikuttavia.
 
Ryhmätehtävä: Suunnitellaan sosiaalisen median kampanja, 45 min
- Jaa ryhmä 3-4 hengen pienryhmiin
 - Suunnitelkaa ryhmänä vaikuttava kampanja sosiaaliseen mediaan. Kampanjasta tehdään vain kirjallinen suunnitelma, jota ei tarvitse toteuttaa.
 - Kerro mitä kampanjalla tarkoitetaan: se on tavoitteellista, viestinnällistä toimintaa, joka on säännöllistä ja eri medioita hyödyntävää
 - Valitkaa aihe kampanjaan itse.
 - Kampanjaa voi miettiä seuraavien kysymysten avulla:
- Millaiseen asiaan haluaisitte vaikuttaa? Miksi?
 - Mitä haluaisitte saada ihmiset tekemään asiaan liittyen?
 - Millaisia sosiaalisen median ominaisuuksia voisitte hyödyntää, jotta vaikuttava viesti tavoittaisi oikean kohderyhmän?
 - Millainen kampanja tukisi parhaiten viestinne vaikuttavuutta? Esimerkiksi kuinka usein viestiä levitetään, millaisia ovat tekstit/kuvat/videot jne.
 
 - Voitte suunnitella kampanja paperille, tekstinkäsittelyohjelmaan, padletille…
 - Etsikää myös kampanjaan sopiva kuva ja lisätkää se suunnitelmanne yhteyteeen.
 - Esitelkää kampanjat toisille ryhmille: mikä on kampanjanne aihe ja miten toteuttaisitte sen?
 
Yksilötehtävä: Luodaan vaikuttava Instagram-postaus, 45 min
- Luo ryhmälle ennen tehtävän aloitusta oma, yksityinen Instagram-tili, jonne postaukset julkaistaan. Voit jakaa tunnukset kaikille tai voitte vaihtoehtoisesti tehdä postaukset yhdellä puhelimella.
 - Tehkää oma postaus Instagramiin aiheesta, johon haluaisit vaikuttaa sosiaalisen median kautta. Postauksessa tulee olla tekstiä ja kuva tai lyhyt video – käytä luovuuttasi!
 - Valitse aihe postaukseesi itse.
 - Aikaa postauksen tekoon on 25 min.
 - Käykää tehtävän lopuksi postaukset yhdessä läpi
- Miksi haluaisit vaikuttaa juuri tähän aiheeseen?
 
 
Lopuksi: Mitä työpajassa opittiin? 15 min
- Tee lopuksi yhteenveto työpajasta ja pyydä osallistujia vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia asioita työpajasta jäi mieleen?
 - Opitko jotain uutta työpajan aikana?
 
 - Kiitä osallistumisesta työpajaan!
 
Tekijä: Heidi Isotalo

