JournalismiSosiaalinen mediaValokuvatVideo
Tuntisuunnitelma
10–12-vuotiaat13–15-vuotiaat
AjatteluItsestä huolehtiminenMonilukutaito
YhteiskuntaoppiÄidinkieli ja kirjallisuus
InternetValikoima lehtiäÄlypuhelimet

Mitä on mainoslukutaito?

Mainonnan vaikutuksen kasvaessa mainoslukutaidon on oltava yhä kriittisempää osaamista, jotta kuluttaja voi suunnistaa monimutkaisessa mainosympäristössä. Mainoslukutaito tarkoittaa kriittistä ajattelua, jonka avulla kuluttajat voivat tehdä tietoisia päätöksiä siitä, mihin mainos- ja vaikuttavuusviestissä uskovat, mitä he haluavat ja todella tarvitsevat.

Mainoslukutaito tarkoittaa kykyä tunnistaa, ymmärtää, purkaa mainosten välittämät viestit ja tehdä mainosviestinnän osalta kriittisiä valintoja.

Mainoslukutaito sisältää joitakin keskeisiä taitoja. Ensinnäkin se sisältää kyvyn erottaa mainossisältö tavallisesta mediasisällöstä. Eronteko saattaa tuntua ensiajatuksena helpolta, mutta vaikuttajamarkkinoinnin, kaupallisen yhteistyön  ja muun sponsoroidun sisällön lisääntyessä voi olla yhä vaikeampaa tunnistaa, mistä mainonta alkaa ja päättyy.

Toiseksi mainonnanlukutaitoon sisältyy mainosten taustalla olevan kaupallisten tavoitteiden tiedostaminen. Kaupallisten toimijoiden tavoitteiden ymmärtäminen tarkoittaa sitä, että pystymme tunnistamaan, milloin tuottaja yrittää myydä tuotetta tai palvelua ja minkälaisia keinoja mainoksissa käytetään kuluttajan ostopäätöksen vaikuttamiseksi. Mainoslukutaito tarkoittaa myös sitä, että olemme tietoisia mainonnan vaikuttavuudesta ja ymmärrämme, kuinka mainoksilla voidaan muokata käsityksiämme, asenteitamme ja käyttäytymistämme.

Ymmärtämällä sen, miten vaikuttavuus- ja mainosviestintä vaikuttavat meihin, pystymme tekemään tietoisia ostopäätöksiä.

TEHTÄVÄ:

Mainoksissa hyödynnetään ihmisten tunteita – iloa, pelkoa, toivoa, vihaa, turhautumista, myötätuntoa – joiden kautta pyritään ohjaamaan kuluttaja tekemään tiettyjä päätöksiä. Mainoksen viesti puhuttelee vastaanottajaa voimakkaammin tunnereaktion kautta. Tarkoituksena on luoda katsojassa tarve saada ostaa ja että juuri hän tarvitsee kyseistä tuotetta. Ostopäätöksen tekemiseen tarvitaan kuitenkin harkintaa ja tietoisuutta siitä, miten mainosviestintä vaikuttaa kuluttajaan.

Opettaja, käy läpi alla oleva mediavaikuttamisen muodot opetusryhmäsi kanssa ja keskustelkaa, ovatko opiskelijat nähneet kyseisiä mainoksia ja miten mainokset ovat vaikuttaneet heihin.

Muodosta 3-4 opiskelijan ryhmiä. Pyydä heitä etsimään mainoksia erilaisista medioista. Voit tuoda luokkaan sanomalehtiä, aikakausilehtiä, mainoksia tai voitte katsoa erilaisia mainoksia verkosta esimerkiksi kauppojen verkkosivuilta, eri alustoilta (YouTube, TikTok, Instagram) tai verkkolehdistä. Pyydä opiskelijoita miettimään, millä tavoin mainokset vaikuttavat katsojaan. Voitte myös katsella erilaisia ​​mainoksia yhdessä ja keskustella niistä ryhmien kesken. Tehtävää voi syventää erilaisin esimerkein.

Esimerkkejä eri mainonnan muodoista ja millaisia mainossisältöjä voi löytyä:

  • mainoksia, jotka herättävät tunteita 
  • mainoksia, joita ei ensisilmäyksellä tunnista mainokseksi esim. sosiaalisessa mediassa
  • mainoksia, jotka saavat tuotteen näyttämään paremmalta kuin todellisessa elämässä 
  • mainoksia, jotka vastaavat tarpeisiin
  • mainoksia, jotka pyrkivät vaikuttamaan kokijaan muun kuin katseaistin kautta (kuuloaisti, hajuaisti, tuntoaisti)
  • ympäristöystävällisten tuotteiden mainokset, jotka pyrkivät tekemään vaikutuksen kuluttajan arvomaailman kautta
  • mainoksia, joilla pyritään vaikuttamaan siten, että katsoja huomioi paremmin turvallisuuden esimerkiksi liikenteessä käyttämällä heijastinta

Voitte vielä pohtia:  

Onko jokin mainos erityisesti jäänyt mieleen katukuvassa, kaupoissa, koulussa tai kotiympäristössä taikka Internetissä?

Yhdistääkö mainos tuotteen tunteeseen tai vetoaako mainos katsojaan jollain muulla tavalla?

Saako mainos tuotteen näyttäytymään erilaisena kuin mitä se todellisuudessa on? 

Kenelle mainos on kohdistettu?

Mediametka on luonut sisällöt yhteistyössä Luontoliiton Älä osta mitään -päivän kanssa.

Avainsanat

InformaatiovaikuttaminenKriittinen ajatteluMainonnan lukutaitoMarkkinointiMediakasvatusVaikuttaminen