Mediametkan vuosittainen Oivallus-mediakasvatusseminaari järjestettiin Tampereella Monitoimitalo 13:ssa 9.10.2024.
Mediakasvatusseminaarin aiheena oli Taidekasvatuksen merkitys lasten ja nuorten tulevaisuudessa. Päivän aikana toteutettiin yhteensä seitsemän erilaista media- tai taidekasvatuksen työpajaa sekä kuultiin neljä asiantuntijapuheenvuoroa. Seminaarissa käsiteltiin ajankohtaisia media- ja taidekasvatuksen teemoja ja tutustuttiin taide- ja mediakasvatuksen menetelmiin työpajoissa ja kuin myös asiantuntijapuheenvuoroissa. Tilaisuutta olivat järjestämässä useat Mediametkan jäsenjärjestöt, päivän ohjelman toteuttajina olivat Kuvis ry, Suomen Luokanopettajat ry, Äidinkielen opettajain liitto, Suomen Taiteilijaseura, VTS Suomi, Suomen Assitej, Tampereen kaupungin perusopetus, Lapin yliopisto, Verke, Kulttuurikeskus PiiPoo sekä Amazement. Tapahtumaa rahoittivat AVI kouluttaa – Aluehallintovirasto, Tampereen kaupunki ja Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Päivän aikana keskityttiin erityisesti siihen, kuinka nuorten ja lasten valmiuksia ja luovuutta voidaan media- ja taidekasvatuksen keinoin kehittää ensisijaisesti sivistyksen näkökulmasta ja toissijaisesti vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Tapahtumaan osallistui paikan päällä 51 henkeä, ja tilaisuuden livestriimauksen aikana sekä sen jälkeen asiantuntijapuheenvuoroilla on ollut jo yli 100 katsojaa Mediametkan Youtube-kanavalla.
Oivallus-seminaari alkoi aamukahveilla ja toiminnanjohtaja Jenni Kosken ja Tampereen kaupungin johtavan lastenkulttuurinkoordinaattorin Piia Karkkolan tervetuliaispuheella. Aamupäivästä osallistujat saivat osallistua käytännönläheisiin ja inspiroiviin työpajoihin. Kahvisalonki tarjosi osallistujille kahvitarjoilut sekä makoisan lounaan, jonka jälkeen iltapäivällä oli vuorossa neljä ajankohtaista asiantuntijapuheenvuoroa. Asiantuntijapuheenvuorot striimattiin livenä myös Mediametkan YouTube-kanavalle, jossa ne olivat katsottavissa 2 viikkoa tilaisuuden jälkeen.
Aamupäivän työpajat
Tänä vuonna työpajoja media- ja taidekasvatuksen kentältä pitivät:
Tanja Anttila / Mediametka: Tunnetaidot kasvatustyössä -työpajassa osallistujat saivat työkaluja ja ideoita omien ja muiden tunteiden kohtaamiseen vuorovaikutteisesti ja taiteen välityksellä.
Piritta Siekkinen / Suomen Luokanopettajat ry : Runot lukutaidon ja lukuilon tukena -työpajassa harjoiteltiin runojen ja lorujen käyttämistä lukutaidon herättämisessä ja vahvistamisessa. Osallistujia kannustettiin ylläpitämään lukuiloa runojen avulla.
Katariina Knuutinen / Äidinkielen opettajain liitto: Tunteet ja ideat esiin kollaasien kautta! -työpajassa harjoiteltiin osallistavan kollaasimenetelmän hyödyntämistä erilaisissa luovissa projekteissa. Työpajassa suunniteltiin valmiita kollaasityövälineitä hyödynnettäväksi niin sanalliseen kuin kuvalliseenkin työskentelyyn.
Mervi Maatela / Mediametka: Ylisukupolvinen mediakasvatus kirjastotyössä -työpajassa käsiteltiin ylisukupolvista mediakasvatusta erityisesti kirjastoalan ammattilaisen työn kautta pohtien. Työpajassa esiteltiin erilaisia harjoituksia ja toimintatapoja, joita Mediametka on toteuttanut ylisukupolvisissa työpajoissa.
Jenny Ollila / Mediametka: Liikeharjoituksia kuunteleviin kohtaamisiin -työpajassa osallistujat pääsivät kokeilemaan erilaisia liike- ja rytmiharjoituksia, joiden tavoitteena oli löytää yhteys omaan kehoon ja muihin sekä synnyttää vuorovaikutusta osallistujien välille.
Jukka Haveri / Tampereen kaupungin mediapedagogi: Media- ja elokuvakasvatusta peruskouluissa, käytännön kokemuksia ja vinkkejä -työpajassa osallistujat saivat tutustua elokuvan maailmaan ja audiovisuaaliseen kerrontaan lyhyillä harjoituksilla. Pajassa esiteltiin mm. Script- työpajamalli, jossa oppilaat toteuttivat elokuvan alkukohtauksen.
Katriina Nylund / Kulttuurikeskus PiiPoo: Hetken Runo-olohuone -työpajassa paneuduttiin sanataiteen menetelmiin ja tehtäviin. Työpajassa tutustuttiin Kirsi Kunnas 100 -juhlavuoden kunniaksi julkaistuun Haitulan taikahattu -runokokoelmaan.
Iltapäivän asiantuntijapuheenvuorot
Neljä erittäin mielenkiintoista asiantuntijapuheenvuoroa pitivät:
Mari Maasilta ja Mirja Pouke / Lapin yliopisto: Ylisukupolviset mediatyöpajat eri oppilaitosten opetuksessa -puheenvuorossaan tutkijat Mari Maasilta ja Mirja Pouke toivat esiin Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tuloksia. Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tavoitteena oli opettaa mediataitoja iäkkäille henkilöille nuorten avulla ja tarjota mahdollisuuksia ylisukupolviselle kohtaamiselle.
Teemu Mäki / Suomen taiteilijaseura: Taide, taidekasvatus ja tekoäly -puheenvuorossaan Mäki kertoi, miten tekoäly muuttaa taiteen tekemistä ja kuluttamista kaikissa taidemuodoissa sekä siitä, miten tekoälyyn kannattaisi suhtautua taidekasvatuksessa.
Tanja Turpeinen ja Pisko Aunola / Suomen Assitej: Lasten ja nuorten osallisuuden ja kriittisen ajattelun vahvistaminen heille suunnatussa taiteessa -puheenvuorossaan Turpeinen ja Aunola kertoivat, miten voidaan vaalia lasten ja nuorten osallisuutta taiteen tekemisessä, sekä toivat esille myös käytännön esimerkkejä ja hyödyllisiä vinkkejä lasten taidekasvatuksen ja esittävän taiteen kentältä.
Mari Jalkanen / VTS Suomi: Keskusteleva kuvan tarkastelu – VTS-menetelmä -puheenvuoroissaan Jalkanen esitteli VTS-menetelmää, jossa taidetta käytetään esimerkiksi vuorovaikutustaitojen, kriittisen ajattelun ja kuvanlukutaidon oppimiseen.
Oivallus-seminaari päättyi yhteiseen virkistyshetkeen neljännen kerroksen aulatilassa ja osallistujilla oli vielä mahdollisuus jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan puheenvuorojen jälkeen sekä nauttia viulisti Hanna Orrin soitosta.
Tavan mukaisesti Oivalluksessa tuotiin kattavasti esille ajankohtaisia aiheita ja näkökulmia mediakasvatuksen ja laajemmin kulttuurikasvatuksen tiimoilta. Toteutuksena Oivallus-seminaari oli onnistunut, monipuolinen ja käytännönläheinen kokonaisuus. Osallistujien palaute oli hyvää tai kiitettävää, saimme heiltä ajatuksia myös tulevaisuuden toteutuksiin.
Mediametka kiittää kaikkia rahoittajia, yhteistyökumppaneita, jäsenjärjestöjä sekä osallistujia onnistuneesta Oivalluksesta! Mediametka toivottaa kaikki tervetulleiksi Oivallukseen jälleen ensi vuonna!