Taidekasvatuksen merkitys lasten ja nuorten tulevaisuudessa
Seminaaritilat tarjoaa Monitoimitalo 13, osoitteessa Pellavatehtaankatu 4, Tampere (tila on esteetön)
Ovet aukeavat ja avaussanat klo 8.30–8.45
Seminaarin avaus
Taidekasvatuksen merkitys lasten ja nuorten tulevaisuudessa on käytännönläheinen mediakasvatusseminaari, jossa Mediametka yhdessä sidosryhmiensä sekä hankepartnereidensa kanssa tuo kulttuurikasvatusalan ammattilaisille konkreettisia vinkkejä taide- ja mediakasvatustyöhön lasten ja nuorten omaa ääntä kunnioittaen.
Lähityöpajat klo 8.50 – 11.30
(työpajoihin voi ilmoittautua syyskuussa 2024)
Mediametka / Tanja Anttila:
Tunnetaidot kasvatustyössä
Tule kohtaamaan tunteita vuorovaikutteiseen tunnetaidepajaan ja löydä inspiraatio tunnetaitoharjoitusideoille. Koe pajan luovassa harjoituksessa, kuinka voit huomioida omia ja toisten, lasten ja aikuisten, tunteita vuorovaikutteisesti sekä taiteen välityksellä että kokemuksia sanallistaen. Paja sopii jokaiselle tunteista, tunne- ja vuorovaikutustaidoista sekä niiden treenaamisesta ja opettamisesta kiinnostuneelle.
Suomen Luokanopettajat ry / Piritta Siekkinen:
Runot lukutaidon ja lukuilon tukena
Työpajassa harjoitellaan runojen ja lorujen käyttämistä lukutaidon herättämisessä ja vahvistamisessa. Osallistujia innostetaan ylläpitämään lukuiloa runojen avulla. Työpajassa saat luokanopettajan näkemyksiä ja vinkkejä runojen käsittelyyn. Pajaan osallistujat saavat runokirjat, joiden parissa tehdään harjoituksia. Myös osallistujat voivat jakaa omia vinkkejä, missä tilanteissa käyttävät erilaisia runoja.
Äidinkielen opettajain liitto / Katariina Knuutinen :
Tunteet ja ideat esiin kollaasien kautta!
Työpajassa harjoitellaan osallistavan kollaasimenetelmän hyödyntämistä erilaisissa luovissa projekteissa niin varhaiskasvatuksessa, eri oppilaitosasteilla kuin harrastustoiminnassakin. Työpajassa suunnitellaan valmiita kollaasityövälineitä hyödynnettäväksi niin sanalliseen kuin kuvalliseenkin työskentelyyn. Kollaasityöskentely sopii kaikenikäisille ja kaikenlaisille ihmisille! Työpajaan ovat tervetulleita kaikki työtavasta kiinnostuneet, ja siellä rohkaistaan keskusteluun ja ideointiin.
Mediametka / Mervi Maatela:
Ylisukupolvinen mediakasvatus kirjastotyössä
Työpajassa käsitellään ylisukupolvista mediakasvatusta erityisesti kirjastoalan ammattilaisen työn kautta pohtien sitä, miten sitä voisi paremmin hyödyntää omassa työssä. Työpajassa esitellään erilaisia harjoituksia ja toimintatapoja, joita Mediametka on toteuttanut ylisukupolvisissa työpajoissa. Tarkoituksena on antaa työpajan osallistujille konkreettisia vinkkejä omaan työhön.
Mediametka / Jenny Ollila:
Itsetuntemus ja erilaisuus voimavarana – liikeharjoituksia kuunteleviin kohtaamisiin
Työpajassa osallistujat pääsevät kokeilemaan erilaisia matalan kynnyksen liike- ja rytmiharjoituksia, joiden tavoitteena on löytää yhteys omaan kehoon ja muihin kanssakulkijoihin. Harjoituksia tekemällä sosiaalisten taitojen lisäksi myös luovuus, keskittymiskyky ja koordinaatiotaidot kehittyvät. Monia työpajan harjoituksia voi tehdä helpoilla sovellutuksilla monenlaisten ryhmien kanssa. Työpajassa ollaan pääasiassa (kevyessä) liikkeessä, mutta työpajaan osallistuminen ei vaadi erityistä pukeutumista. Mukaan kannattaa kuitenkin ottaa avoin ja utelias mieli. Pajan päätteeksi osallistujat saavat koosteen tehdyistä harjoituksista, ja toivon mukaan ainakin yhden uuden harjoituksen takataskuun ja muistohetken, joka nostaa huulet hymyyn.
Tampereen kaupungin mediapedagogi / Jukka Haveri:
Media- ja elokuvakasvatusta peruskouluissa, käytännön kokemuksia ja vinkkejä
Tutustu elokuvan maailmaan ja audiovisuaaliseen kerrontaan lyhyillä harjoituksilla. Pajassa esitellään mm. Script- työpajamalli, jossa oppilaat toteuttavat elokuvan alkukohtauksen. Tällä metodilla lasten tekemiä elokuvia on näytetty Tampereen elokuvajuhlilla. Työpajaan osallistuvat pääsevät kokeilemaan esitettyjä menetelmiä käytännöllisesti.
Kulttuurikeskus PiiPoo / Katriina Nylund:
Hetken Runo-olohuone – sanataidetyöpaja esi- ja alkuopetuksen opettajille
Lukuiloa juhlistavassa työpajassa käytetään sanataiteen menetelmiä ja tehtäviä, jotka osallistuja voi ottaa heti käyttöönsä opetustyössään ryhmien kanssa. Kirsi Kunnaksen runot vievät seikkailulle sanoilla ja kielellä leikkimiseen. Työpajan sisällöt tutustuttavat osallistujia Kirsi Kunnas 100 -juhlavuoden kunniaksi julkaistuun Haitulan taikahattu -runokokoelmaan, joka lahjoitetaan syksyllä 2024 kaikille suomenkielisessä opetuksessa 1.-luokan ja ruotsinkielisessä opetuksessa 2.-luokan aloittaville lapsille.
Verke / Panu Räsänen:
Tekoäly taidekasvatuksessa
Työpajassa tutustutaan käytännönläheisesti uusimpiin tekoälytyökaluihin tekstin, kuvan, äänen ja videoiden saralla. Osallistujat saavat konkreettisia ideoita ja inspiraatiota siitä, miten tekoäly voi rikastuttaa taideopetusta ja avata uusia näkökulmia luovaan ilmaisun ja oppimisen prosessiin. Työpaja sopii niin aloitteleville kuin kokeneemmillekin tekoälyn käyttäjille, jotka haluavat syventää ymmärrystään tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista taidekasvatuksessa.
Työpajassa on hyvä olla valmius käyttää omaa tietokonetta, jossa on Internet-yhteys.
Keynote-puheenvuorot
Klo 12.30-15.30
Keynote klo 12.30 – 13.10
Mari Maasilta ja Mirja Pouke / Lapin yliopisto:
Ylisukupolviset mediatyöpajat eri oppilaitosten opetuksessa. Näkökulmia ylisukupolviseen työpajatyöskentelyyn
Puheenvuorossaan tutkijat Mari Maasilta ja Mirja Pouke tuovat esiin Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tuloksia. Ylisukupolvinen luovuus -hanke on Amazement Oy:n, Mediametkan ja Eläkeliiton yhteishanke vuosina 2023-2024, ja hankkeen rahoittajana toimii Opetus- ja kulttuuriministeriö. Puheenvuorossa pohditaan niin opettajien näkökulmia ylisukupolviseen työskentelyyn kuin eri sukupolvien ylisukupolviseen kohtaamiseen mediakasvatushankkeissa. Ylisukupolvinen luovuus -hankkeen tarkoituksena oli opettaa mediataitoja iäkkäille henkilöille nuorten avulla ja tarjota mahdollisuuksia ylisukupolviselle kohtaamiselle.
Keynote klo 13.15 – 14.00
Teemu Mäki / Suomen taiteilijaseura:
Taide, taidekasvatus ja tekoäly
Miten tekoäly muuttaa taiteen tekemistä ja kuluttamista — kaikissa taidemuodoissa? Entä miten tekoälyyn kannattaisi suhtautua taidekasvatuksessa?
Keynote klo 14.05 – 14.50
Suomen Assitej:
Lasten ja nuorten osallisuuden ja kriittisen ajattelun vahvistaminen heille suunnatussa taiteessa
Miten vaalia lasten ja nuorten osallisuutta taiteen tekemisessä? Puheenvuorossa nostetaan esille käytännön esimerkkejä ja hyödyllisiä vinkkejä lasten taidekasvatuksen ja esittävän taiteen kentältä Suomen Assitejn tiimin, toiminnanjohtaja Tanja Turpeisen ja projektipäällikkö Pisko Aunolan johdolla.
Keynote klo 14.55 – 15.30
Mari Jalkanen / VTS Suomi:
Keskusteleva kuvan tarkastelu – VTS-menetelmä
Visual Thinking Strategies eli VTS on rakenteeltaan yksinkertainen menetelmä, jossa taidetta käytetään esimerkiksi vuorovaikutustaitojen, kriittisen ajattelun ja kuvanlukutaidon oppimiseen. Oppiminen tapahtuu ryhmässä keskustellen. VTS-menetelmää käyttävät mm. opettajat ja taidemuseoiden yleisötyöntekijät omassa työssään.