Pohdintatehtävä
KaikenikäisetIäkkäät13–15-vuotiaatYli 16-vuotiaat
AjatteluMonilukutaitoOsallistuminen
FilosofiaElämänkatsomustieto ja uskontoHistoriaKuvataideYhteiskuntaoppiÄidinkieli ja kirjallisuus

Tehtävä: Retoriset keinot ja vaikuttaminen

Tässä tehtävässä osallistujat pääsevät testaamaan, miten vakuuttavia he ovat, kun puhuvat heille intohimoisista asioista. Samalla opitaan hyödyntämään retorisia keinoja eli niitä keinoja, joilla somevaikuttajat, mainokset ja muut mediaviestit saavat meidät pysähtymään.

Tekijät: Minna Laakso ja Mediametka

Kohderyhmä: Tehtävä sopii yläkouluikäisille, toiselle asteelle ja aikuisille.

Oppitunnin kesto: n. 50-60 minuuttia

Materiaali: Muistiinpanovälineet, paperia, kyniä

Tehtävän esittely

Tehtävän tarkoituksena on tutustuttaa osallistujia retorisiin keinoihin sekä vaikuttamiseen ja antaa heille keinoja hyödyntää näitä myös omassa arjessa, viestinnässä tai esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Osallistujat voivat pohtia tehtävää yksin, pareittain tai pienissä ryhmissä. Tehtävästä saa eniten irti, jos ennen tehtävän tekemistä on käyty yhdessä läpi retorisia keinoja ja sitä, miten meihin voidaan vaikuttaa. Mediametkalla on tarjota mediakasvatuksellisia koulutuksia liittyen retoriikkaan.

Tehtävän aloitus: Mihin suhtaudun intohimoisesti? (5-10 minuuttia)

Pyydä ensiksi osallistuja pohtimaan jotain asiaa, johon he suhtautuvat intohimoisesti. Asia voi olla hyvin arkinen, esimerkiksi oma harrastus (jalkapallo, puutarhanhoito, sauvakävely), jokin TV-sarja tai vaikkapa oma lempiruoka. Pyydä osallistujia kirjoittamaan oma intohimonkohteensa paperille. Tehtävän tarkoituksena on saada muut vakuutettua siitä, että oma intohimo on maailman paras juttu.

Jos osallistujat työskentelevät pareittain tai ryhmässä, pyydä ryhmän jäseniä keskenään esittelemään omat intohimonkohteensa muille. Osallistujien täytyy ryhmässä päättää, mitä näistä ajatuksista he lähtevät työstämään yhdessä.

Seuraava vaihe: Retoriset keinot käyttöön (15-20 min)

Kun osallistujat ovat joko yksin, pareittain tai ryhmissä saaneet päätettyä asian, johon suhtautuvat intohimoisesti, on aika vakuuttaa muut tämän asian ansioista. Osallistujat työstävät nopean alustuksen (3 lausetta), jonka aikana heidän tulisi vakuuttaa muut kuulijat siitä, että kyseessä on maailman paras asia hyödyntämällä erilaisia retorisia keinoja. Alustuksen tulisi olla mahdollisimman nopea ja huomiota herättävä, sillä tämän päivän mediassa viestit ovat nopeita. Huom! Tässä kohtaa opettajalla tulisi olla käynyt läpi erilaisia retorisia vaikuttamiskeinoja.

Esimerkki: Kahvin juonti

Retorinen kysymys: Kuka muka jaksaisi työpäivän ilman kahvia?

Henkilökohtainen esimerkki: Aamukahvin voimalla jaksan koko työpäivän pirteänä ja tehokkaana.

Liioittelu: Ilman kahvia koko maailma pysähtyisi!

Lopuksi: Vakuuta muut! (30 min)

Kun osallistujat ovat saaneet omat alustuksensa valmiiksi, he esittelevät omat ajatuksensa perusteluineen vuorotellen koko ryhmälle eli kaikille osallistuneille.

Tämän jälkeen alustuksista voidaan käydä yhteistä keskustelua: miten retorisia keinoja hyödynnettiin? Miten vakuuttavia ne olivat? Onnistuiko alustukset vaikuttamaan muihin osallistujiin?

Vaihtoehtoisesti alustuksista voi tehdä myös leikkimielisen kisan, jossa lopuksi äänestetään kaikista vaikuttavinta!

Avainsanat

Laaja-alainen osaaminenVuorovaikutustaidotMediataidotInformaatiovaikuttaminenKriittinen ajatteluMediakasvatusMonilukutaitoOsallisuusPiiloagendaVaikuttaminen