Pelit
Tuntisuunnitelma
7–9-vuotiaat10–12-vuotiaat
AjatteluMonilukutaito
YhteiskuntaoppiTietotekniikkaTerveystietoOppilaanohjaus
Dialogikortit

Keskustelupaja: Digipelit ja mainokset

Keskustelupajassa lapset sanoittavat itse omia kokemuksiaan ja mielipiteitään digitaalisista peleistä ja mainoksista. Metkan dialogikortit ovat ohjaajan apuna keskustelun kuljettamisessa eteenpäin.

Kohderyhmä: 7-12-vuotiaat

Kesto: 45 min

Tavoitteet:

  • Herätellä lapsia pohtimaan omaa pelaamistaan ja jakaa kokemuksia
  • Keskustella mainoksista ja mainostamisesta, tunnistaa että mainostusta on myös muualla kuin
  • Antaa lapsille tilaa oman media-arjen jakamiseen

Tarvikkeet:

Metkan Mediadialogia! -korttipakka.

Menetelmät:

  • Keskustelu yhteisesti
  • Väittämäjana
  • Peukalolla kommentointi
  • Pienryhmäkeskustelu

Valitse pakasta kortit:

  • Millaisia pelejä pelaat?
  • Pelien ikärajat ovat neuvoteltavissa 
  • Jos voisit tehdä oman pelin, millainen siitä tulisi? 
  • Keitä tubettajia tai striimaajia seuraat ja miksi juuri heitä?
  • Kaikki mainokset on helppo tunnistaa 
  • Missä voi nähdä mainoksia?
  • Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt?

Asetu janalle tai peukuta

Väittämiä voi käsitellä esimerkiksi samaa – eri mieltä -janan avulla, jolla oppilaat liikkuvat tilassa valiten haluamsa kohdan väitteen kuullessaan. Rakenna jana tilaan maalirinteippiä apuna käyttäen.

Väittämiä voi käsitellä myös peukkuäänestyksellä, jolloin kaikki oppilaat pääsevät ilmaisemaan mielipiteensä, vaikkeivat kommentoisikaan.
Lopuksi keskustelua korttien kuvista voi käydä pienryhmissä. Jaa ryhmät janan avulla tai sekoita eri mieltä olevat samaan ryhmään. Ryhmät voivat tuokion lopussa kertoa mistä keskustelivat.

Digipelit puhuttavat

Pelaamiseen liittyviä kysymyksiä ja väittämiä on useampi. Anna lapsille myös lisäkysymyksiä, kuten:

Miksi peleillä on ikärajoja?
Miksi pelit kiinnostavat?
Kenen kanssa pelaat ja millä laitteilla?
Millaisia erilaisia pelejä on olemassa? (Pulmapelit, ajopelit, seikkalupelit ym. esimerkiksi)

Mikä pelottaa?

Millaisia pelottavia sisältöjä olet nähnyt? -kysymyskortti liittyy kaikkeen audiovisuaaliseen mediasisältöön. Teemaa voi laajentaa kysymällä ahdistavista tai häiritsevistä sisällöistä. Lasten nostamista videoista tai peleistä voi kysyä, mikä niissä oli pelottavaa, ja miksi? Pelkäävätkö kaikki samoja asioita? 

Mainokset

Mainosten käsittelyssä perinteiset mainokset televisiossa, lehdissä ja esimerkiksi bussipysäkeillä ovat lapsille yleensä tuttuja. Lisäkysymyksinä voi kysyä esimerkiksi:

Oletteko nähneet peleissä mainoksia?
Mitä ovat piilomainokset? Entä tuotesijoittelu?
Onko tubettajat mainostaneet sisältöjä videoissaan? Miksi tubettajat mainostavat?
Onko striimivideot myös pelin mainostusta? Missä menee mainoksen ja sisällöntuottamisen raja?

Dialogikorttien tarkoituksena on johdattaa lapset erilaisten mediaiheiden äärelle. Oikeita vastauksia on vain harvassa kortissa, pääasia on, että lapset itse muodostavat mielipiteensä ja alkavat keskustella aiheista aikuisen johdolla. Pienryhmissä keskustelu on vapaata, mutta tuokion lopuksi käydään vielä yhteisesti läpi mistä ryhmissä keskusteltiin.

Aineistot

Mediadialogikortit

Avainsanat

Digitaaliset pelitKriittinen ajatteluMediasuhdeMediakasvatusPerhe

Katso myös

JournalismiValokuvat

Tuntisuunnitelma

Mainosetsivät

Mainosetsivät -oppimateriaalissa tunnistetaan, tulkitaan ja suunnitellaan mainoksia. Kokonaisuus sopii alle kouluikäisille.

Pelit

Tuntisuunnitelma

Pelityöpaja

Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.