Kännykkäpäiväkirja on 10-12-vuotiaille tarkoitettu työpaja, jossa seurataan omaa kännykän käyttöä kahden päivän ajan. Seuranta-ajan pohjalta tehdään kirjallinen päiväkirja, johon havainnot kirjataan ylös ja jossa niitä pohditaan tarkemmin. Työpaja on toteutettavissa helposti lähi- ja etätapaamisten muodossa.
Tavoitteet
- Oppia havainnoimaan kännykän käyttöä määrällisesti ja laadullisesti
- Oppia tunnistamaan, millaiseen tarkoitukseen kännykkää käyttää, millaisia mediasisältöjä kuluttaa ja millaisiin arjen tilanteisiin kännykkä kuuluu
- Oppia havainnoimaan kännykän käyttöään kriittisesti ja tekemään tarvittaessa muutoksia omiin toimintatapoihin
Kohderyhmä
10-12-vuotiaat
Kesto
- 2 x 45 min tapaamiskertaa
- kahden päivän seurantajakso
Ryhmäkoko
Ei merkitystä
Tarvikkeet
- Älypuhelin
- Mediadialogia!-kortit, jotka löydät täältä
- Tietokone, jossa on tekstinkäsittelyohjelma ja mahdollisuus liittää kuvia tekstiin
Toiminta
Ensimmäinen tapaamiskerta, 45 min
Aloitus: Ohjaajan ja työpajan esittely, 10 min
- Ohjaaja esittäytyy
- Työpajassa pohditaan yhdessä kännykän käyttöä osana omaa arkea.
- Jokainen toteuttaa kahden päivän seuranta-ajan kännykän käytöstä, jonka pohjalta tehdään seuraavalla tapaamiskerralla kirjallinen päiväkirja.
Keskustelutehtävä: Keskustellaan yhdessä kännykän käytöstä, 20 min
- Ota esille Mediadialogia-kortti, jossa on tekstinä “Kuinka paljon ja mihin olet käyttänyt kännykkää viimeisen kahden päivän aikana?” Voit kysyä kysymyksen osallistujilta sekä kysyä heiltä, millaisia ajatuksia se heissä yleisesti herättää.
- Käytä keskustelutehtävässä apuna myös seuraavia kysymyksiä:
- Millaisten asioiden tekemiseen kännykkää yleensä käytetään?
- Millaisissa tilanteissa kännykkää on sallittu käyttää ja millaisissa ei?
- Kuinka paljon kännykkää yleensä käytetään esimerkiksi päivittäin? Voit kertoa omia kokemuksia tai arvioida yleisesti
- Voiko kännykkää käyttää liian paljon?
- Millaisia haittoja kännykän liiallisesta käytöstä voisi olla?
- Keskustelu voidaan käydä myös pienissä ryhmissä. Lopuksi jokainen kertoo vielä yhteisesti omista ajatuksistaan aiheeseen liittyen.
Tehtävänanto itsenäiseen tehtävään: Seuraa kännykän käyttöäsi kahden päivän ajan, 10 min
- Valitse sinulle sopivin kahden päivän seuranta-aika, jossa kiinnität erityistä huomiota kännykän käyttöösi. Seuranta-aika tulee tehdä ennen seuraavaa tapaamiskertaa.
- Tee havaintoja siitä, kuinka monta tuntia päivässä käytät kännykkää ja mihin tarkoitukseen?
- Kirjoita havainnot molemmista päivistä ylös esimerkiksi paperille tai tekstinkäsittelyohjelmaan.
- Ota seurantapäivien aikana kuvia, joita voit käyttää päiväkirjasi kuvituksessa. Kuvat voivat liittyä esimerkiksi tilanteisiin, joissa käytät kännykkää tai muihin itseäsi kiinnostaviin asioihin, jotka haluat kuvata.
Lopuksi: Kertaa itsenäisen tehtävän tavoite ja seuraavan tapaamisen sisältö 5 min
- Osallistujille kerrotaan, milloin on seuraava tapaaminen ja mihin mennessä havainnot tulee olla tehty.
- Kiitokset tästä tapaamiskerrasta!
Toinen tapaamiskerta, 45 min
Aloitus: Keskustellaan omista havainnoista, 5 min
- Keskustellaan osallistujien kanssa siitä, millaisia havaintoja he tekivät seuranta-ajan aikana kännykän käytöstä
- Mitkä havainnot yllättivät? Mitkä havainnot eivät yllättäneet?
Tehtävä: Tehdään havaintojen pohjalta kännykkäpäiväkirja, 30 min
- Tehtävänä on tehdä kirjallinen kännykkäpäiväkirja, joka pohjautuu kahden päivän seuranta-ajan aikana tehtyihin havaintoihin.
- Kirjoita päiväkirja tekstinkäsittelyohjelmalla ja liitä mukaan ottamiasi kuvia.
- Kirjoita päiväkirja joko tarinamuotoon tai ranskalaisilla viivoilla. Päiväkirjan ei tarvitse olla sivumäärällisesti pitkä.
- Pohdi päiväkirjassa myös sitä, mikä omassa toiminnassasi on hyvää ja olisiko jotain tarpeellista muuttaa.
- Esimerkki kännykkäpäiväkirjasta: Seurasin kännykän käyttöäni kahden päivän ajan. Huomasin käyttäväni kännykkää erityisesti sosiaalisen median selaamiseen ja YouTube-videoiden katsomiseen. Aikaa niihin meni päivässä 4 tuntia, joka tuntuu mielestäni aika suurelta määrältä. Tähän voisin kiinnittää jatkossa huomiota ja rajata käyttämääni aikaa. Kännykän käyttö ei ole huono asia, mutta se ei saa viedä koko päivää.
- Palauttakaa päiväkirjat yhdessä sovittuun paikkaan.
Lopuksi: Mitä opin? 10 min
- Käykää lopuksi läpi seuranta-ajan ja päiväkirjan kirjoittamisen aikana opittuja asioita. Apuna voit käyttää alla olevia loppukysymyksiä.
- Loppukysymykset:
- Millaista oli kiinnittää huomiota kännykän käyttöön kahden päivän ajan?
- Millaisia asioita opit seurantajakson ja päiväkirjan kirjoittamisen aikana?
- Muuttuuko media-arkesi jotenkin jatkossa?
- Kiitokset työpajaan osallistumisesta!
Tekijä: Heidi Isotalo