Teknologia
Keskusteleva tehtäväToiminnallinen tehtävä
4–6-vuotiaat7–9-vuotiaat
Itsestä huolehtiminenTieto- ja viestintäteknologia
ÄlypuhelimetAskarteluvälineet

Ihmekännykkä

Tässä tehtävässä askarrellaan oma ihmekännykkä ja samalla pohditaan, mitä kaikkea kännykällä voi ja kannattaa tehdä.

Tavoitteet:

  • Kännykän turvallisen käytön ja kännykkäetiketin oppiminen.
  • Oma kuva- ja ääni-ilmaisu.

Ikäryhmä: 5–8-vuotiaat

Kesto: 30–45 min.

Välineet:

  • pahvia, saksia, liimaa, koristeteippejä, vanhoja lehtiä, koristepapereita
  • erilaisia kierrätys-ja askartelumateriaaleja

Kännykän askartelu

Ihmekännykän pohjana käytetään pahvia. Ulkonäkö voi olla millainen vain: kännykän voi leikata muistuttamaan tuttua oikeaa kännykkää, tai mielikuvutksen voi päästää lentoon ja kännykästä tehdä jotain aivan uutta ja ihmeellistä.

Kännykän koristelussa niin ikään voi heittäytyä luovaksi ja hyödyntää monenlaisia askartelumateriaaleja. Myös kännykän käytettävyyttä voi miettiä: kuka sitä käyttää ja missä? Onko se mummon kännykkä jolla voi soitella näköpuheluja lapsenlapsille, motoristin kännykkä joka on osana moottoripyörää tai onko kännykkä suunniteltukin vaikka hevoselle?

Askarrelkaa kännykälle näyttö ja näppäimet askasrtelutarvikkeista

Kännykän toiminnot

Millaisia toimintoja on ihmekännykässä? Kännykässä voi olla minkälaisia vain toimintoja: pehmolelujen pesuohjelma, vai ehkäpä huoneensiivousnappi, lautasentyhjentäjä tai näkymättömyysnappula? Muistakaa askarrella erikoistoiminnoille valikot kännykkään!

Kännyköiden esittely ja yhteinen keskustelu

Esitelkää syntyneet kännykät toisillenne ryhmässä. Keskustelkaa samalla kännykän käytöstä:

  • Mitä kännyköillä voi oikeasti tehdä?
  • Mitkä ihmekännykän toiminnot olisivat näppäriä myös tosielämässä? Olisivatko toiminnot mahdollisia?
  • Kenellä lapsista on jo oma kännykkä? Mitä he sillä tekevät?
  • Voiko kännykkää käyttää liikaa?
  • Voiko kännykän käytöstä olla haittaa? Tai hyötyä?

Tehtävä on muokattu Mediametkaa osa 6 – Kirjasto kutsuu mediaseikkailuun (2012) -teoksessa julkaistusta tehtävästä.

Avainsanat

ÄlypuhelinDigitaaliset pelitMediakasvatus

Katso myös

ÄäniElokuva

Kuvaa, kuvittele, kerro!

Tässä työpajassa sukelletaan tarinoiden ja mielikuvituksen maailmaan. Millaisia tarinoita lapset ovat kuulleet ja millaisia mielensisäisiä kuvia tarinat heissä herättävät?

Pelit

Pelityöpaja

Yhä useampi lapsi saa oman älypuhelimen aloittaessaan koulun. Samaan aikaan myös mediankäytön säätelytaitoja on hyvä harjoitella.