Elokuva
Keskusteleva tehtäväToiminnallinen tehtävä
10–12-vuotiaat4–6-vuotiaat7–9-vuotiaat
MonilukutaitoOsallistuminenTieto- ja viestintäteknologia
Äidinkieli ja kirjallisuusKuvataideMusiikkiTietotekniikka

Kohti elokuvaa

Tältä sivulta löydät kokoelman konkreettisia tehtäviä ja ohjevideoita, joiden avulla on mukava harjoitella oman elokuvan tekemistä.

Yksinkertaisille elokuvaharjoituksille ja opetusvideoille on aina käyttöä. Voit hyödyntää näitä pieniä harjoituksia yksittäisinä makupaloina mediaopetuksessasi tai osanan suurempaa elokuvaprojektia. Harjoitukset ovat sovellettavissa sopiviksi eri ikäisille.

Mikäli haluat perehtyä elokuvan tekemiseen tarkemmin, lue Open oppimipolku -osiosta artikkeli Tehdään oma elokuva!

Sekopään päiväkirja

Tehtävän kesto: 2h

Materiaali: Kyniä, paperia, liitutaulu tai dokumenttikamera

Sekopään päiväkirja on hyvää alkuverryttelyä käsikirjoittamista varten. Oppilaat jakautuvat pieniin ryhmiin, joista jokainen kirjoittaa oman osuutensa päiväkirjaan. Alkuun voidaan yhdessä sopia alkutilanne, josta lähdetään liikkeelle, sekä henkilöhahmot, jotka ovat osallisina tarinassa.

Esimerkiksi sovitaan, että tapahtumapaikka on pimeä kellari, jonne päähenkilö Jaakko saapuu tarinan alussa. Muita henkilöitä ovat talonmies, salaperäinen viittamies ja naapurin rouva. Yhteisesti sovitut asiat on hyvä kirjoittaa näkyviin taululle tai piirtoheittimelle.

Ensimmäinen ryhmä keksii alun, taittaa paperin niin, että viimeinen lause on luettavissa. Seuraava ryhmä jatkaa tästä. Kun koko tarina on valmis, se luetaan luokalle.

Sekopään päiväkirja -tekniikka toimii hyvin, kun käsikirjoitus on vielä ideointivaiheessa. Tästä, usein aivan epäloogisesta tarinasta voidaan nyt alkaa muokata toimivaa käsikirjoitusta.

Käsikirjoitus lehtikuvan pohjalta

Tehtävän kesto: 2h

Materiaali: Sanoma- ja aikakauslehtiä, saksia, liimaa, paperia ja kyniä

Usein lehteä selatessa jokin kuva jää jostakin syystä mieleemme kummittelemaan. Käsikirjoituksen idea voi syntyä myös tällaisen kuvan pohjalta.

Jaetaan ryhmä koosta riippuen kahteen tai kolmeen ryhmään, joista jokainen etsii lehdestä yhden kuvan, josta alkavat ideoida käsikirjoitusta. Lehtileikkeen ei tosin tarvitse olla kuva, vaan se voi olla myös jokin pikkuilmoitus esimerkiksi henkilökohtaista palstalla. Voidaan sopia, että löytynyt kuva (tilanne) tai teksti täytyy näkyä elokuvassa tai että kuva / teksti on elokuvan loppuratkaisu, jolloin tapahtumalle täytyy keksiä tausta, siihen johtanut tarina.

Käsikirjoitus sananlaskun pohjalta

Tehtävän kesto: 2h

Materiaali: Liitutaulu tai dokumenttikamera, paperia, kyniä, sananlaskukirja tms.

Ennen tehtävänantoa voidaan puhua käsitteistä teema, aihe ja tarina ja niiden merkityksestä elokuvassa. Miten ne tulisi huomioida tehtävän valitsee sananlaskun, jonka pohjalta työstää käsikirjoituksen korkeintaan 3-minuuttiseen lyhytelokuvaan. Ryhmä valitsee sananlaskun, jonka pohjalta työstää käsikirjoituksen korkeintaan 3-minuuttiseen lyhytelokuvaan.

Sananlaskuja voivat esimerkiksi olla:

  • Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
  • Ei savua ilman tulta.
  • Pienestä purosta kasvaa usein suuri joki.
  • Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää.
  • Aamuhetki kullan kallis.
  • Tao, kun rauta on kuumaa.
  • Mitä useampi kokki, sitä vetelämpi velli.

Kuvakäsikirjoitus

Tehtävän kesto: 2h

Materiaali: Liitutaulu tai dokumenttikamera, paperia kyniä

Tehtävä voi olla jatkoa esim. edelliselle tehtävälle (Käsikirjoitus sananlaskun pohjalta). Käsikirjoitusteksti siirretään kuvakäsikirjoituspohjalle (kts liite). Kuvakäsikirjoituksen tarkoitus on luoda tarkempi mielikuva siitä, mitä ollaan tekemässä. Piirrosten ei tarvitse olla tikku-ukkoja kummempia, mutta kuvakäsikirjoitusta tehdessä on mietittävä valmiiksi kuvakoot, kuvakulmat, kameran liikkeet ja kuvauspaikat. Kuvakäsikirjoitukseen voi merkitä jo valmiiksi jälkikäsittelyssä lisättävät äänitehosteet, fadet yms.

Kuvakoot tutuiksi

Harjoitelkaa kuvakokoja still-kameran kanssa. Improvisoikaa jokin hassu tai dramaattinen tarina vaikka koulun käytävässä. Mikä kuvakoko sopii parhaiten kuhunkin otokseen? Mitä kuvakokoa kannattaa käyttää esimerkiksi kaikkein dramaattisimmassa käänteessä? Entä minkä kuvakoon avulla on helpointa kuvailla tapahtumapaikkaa? Muistakaa aina sanoa äänen käyttämänne kuvakoko. Näin termit jäävät parhaiten mieleen.

Lisätietoa eri kuvakoista löytyy Open oppimispolku -osion artikkelista Tehdään oma elokuva!

Juonellinen tarina lehtileikkeistä

Tehtävän kesto: 2h

Materiaali: Sanoma- ja aikakauslehtiä, paperia, liimaa, kyniä ja saksi

Tässä tehtävässä oppilaat saavat itse etsiä lehdistä 3–4 kuvaa, joista syntyy juonellinen tarina. Kuvaleikkeet liimataan paperille ja tarina esitellään muulle ryhmälle. Opettajan on hyvä ohjata oppilaita kiinnittämään huomiota valittujen kuvaleikkeiden esim. ihmisten katseen suuntiin, kulkuneuvojen tai liikkeen etenemissuuntiin ym. jotta tarinasta tulisi looginen.

Tutorial-videot

Okko Shoots Footage -videosarja kertoo tiukasti paketoituna kaiken, mitä aloittelevan elokuvantekijän täytyy tietää. Videot perehdyttävät pikavauhdilla käsikirjoittamisen, kuvaamisen ja elokuvan jälkitöiden perusteisiin.


Avainsanat

DramaturgiaElokuvaKäsikirjoittaminenTaidepedagogiikkaVisuaalisuus

Katso myös

Tehdään oma elokuva!

Elokuvien tekeminen tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden kertoa omia tarinoitaan ja saada oma äänensä kuuluville.

Videokerronnan uudet muodot

Kymmenessä vuodessa elävän kuvan rooli on muuttunut. Netti on täynnä liikkuvaa kuvaa, ja jokaisen on mahdollista tuottaa omia videoita.