JournalismiSarjakuva
Keskusteleva tehtäväToiminnallinen tehtävä
4–6-vuotiaat
AjatteluKulttuurinen osaaminenMonilukutaito
Valikoima lehtiä

Akun ilmeet

Tässä tehtävässä pohditaan tunteiden ilmaisua ja kehollisuutta Aku Ankka -sarjakuvan avulla.

Kohderyhmä: 5–6-vuotiaat

Kesto: 30 minuuttia

Ryhmäkoko: 5–15

Tavoitteet

  • Sarjakuviin tutustuminen ja eläytyminen
  • kuvanlukutaidon kehittäminen
  • Kehollisen ilmaisun harjoittelu

Välineet:

  • Mikä tahansa Aku Ankka -lehti
  • (dokumenttikamera).

Lehteen tutustuminen

Ryhmä asettautuu sellaiseen muodostelmaan, että kaikki näkevät ohjaajan pitelemän Aku Ankan tai muun sarjakuvalehden. Jos käytettävissä on dokumenttikamera, tehtävä helpottuu. Ohjaaja valitsee lehdestä Aku-sarjakuvan, jonka Akun ilmeisiin tehtävässä keskitytään.

Ensin voidaan rauhassa ohjaajan johdolla katsella sarjakuvaa ja miettiä, mitä siinä tapahtuu.

Tarkastellaan ilmeitä

Ohjaaja johdattaa tehtävän yksittäisiin Akun ilmeisiin. Miltä Aku näyttää? Miksi? Minkälaisessa tilanteessa näytetään tuolta? Pohdinnan jälkeen lapset saavat itse matkia ilmettä, jonka jälkeen taas mietitään, miltä ilmeen kokeileminen tuntui.

Tutkitaan asentoja

Tutkitaan Akun asentoja. Miten asennot vaikuttavat ilmeeseen? Mitä asennot kertovat Akun tunteista? Voidaan kokeilla paria Akun asentoa.

Ilmeiden ja tunteiden pohdinta

Ilmehdinnän jälkeen mietitään vielä, oliko joitain ilmeitä vaikeampi luoda kasvoille kuin toisia. Tai minkälaisia tunteita matkiminen aiheutti: tuliko itselle surullinen olo, jos matkittiin surullista ilmettä?

Tehtävä on julkaistu aikaisemmin teoksessa Mediametkaa 5 – Kirjasto kohtaa mediakulttuurin (2010).

Avainsanat

KansikuvaKirjastoMonilukutaitoOsallisuusPäiväkotiSarjakuvat