ÄäniJournalismi
PohdintatehtäväToiminnallinen tehtävä
4–6-vuotiaat
AjatteluMonilukutaitoOsallistuminen
AikakauslehtiAskarteluvälineet

Ääni lehden kuvalle

Tässä tehtävässä tutustutaan aikakauslehtien kuviin tai sarjakuvaan pohtimalla, miltä kuva kuulostaa?

Kohderyhmä: 3-6vuotiaat

Kesto: 45 minuuttia

Ryhmäkoko: 3-5 lasta

Tavoitteet:

  • Aikakauslehtiin tutustuminen
  • Kuvanlukutaidon kehittäminen
  • Äänimaailman suunnittelu

Välineet:

  • (Lasten) aikakauslehti
  • välineitä äänimaailman luomiseen: esimerkiksi lusikoita, purkkeja, kyniä, helistimiä.

Keskitytään ääniin

Ohjaaja pyytää ryhmää olemaan ihan hiljaa ja kuuntelemaan, minkälaisia ääniä kirjastossa tai päiväkodissa kuuluu. Pohditaan myös sitä, minkälaisia ääniä kuuluu kotona keittiössä tai ulkona leikkipuistossa tai kadulla.

Kuvan valinta ja siihen tutustuminen

Ryhmä etsii ohjaajan johdolla lehdestä kuvan, johon ryhmä suunnittelee äänimaailman. Keskustellaan yhdessä kuvasta: keitä tai mitä kuvassa on? Millainen tunnelma kuvassa on, onko se iloinen, surullinen, kesäinen?
Kuva voi olla myös sarjakuva.

Äänimaailman suunnitteleminen

Mietitään yhdessä, minkälaisia ääniä tarinassa voisi olla. Ohjaaja jakaa lapsille erilaisia välineitä äänten tuottamiseen ja yhdessä kokeillaan, minkälaisia ääniä saadaan aikaiseksi. Jos valittu kuva on sarjakuva, ohjaaja voi lukea sarjakuvan uudelleen, ja nyt lapset voivat elävöittää tarinaa äänillä.

Kuva tuoksuu?

Kun äänitarina on kuultu, voidaan vielä miettiä minkälaisia tuoksuja tai hajuja keittiössä tai kadulla leijailee sieraimiin. Minkälaisia tuoksuja tai hajuja valittuun kuvaan tai sarjakuvaan voisi liittyä?

Tehtävä on julkaistu aikaisemmin teoksessa Mediametkaa 5 – Kirjasto kohtaa mediakulttuurin (2010).

Avainsanat

ÄäniÄänisuunnitteluAikakauslehdetJournalismiKirjastoMonilukutaitoOsallisuusPäiväkoti